nieuws

‘Stevige sprong voorwaarts voor Gastvrijheidszorg met Sterren’

zorg met sterren

Gastvrijheidszorg met Sterren heeft een stevige sprong voorwaarts gemaakt om het gastvrijheidsniveau in zorginstellingen nog beter te meten en terug te koppelen naar de deelnemers.

‘Stevige sprong voorwaarts voor Gastvrijheidszorg met Sterren’

Dit zei Ruud Bakker, uitgever van Gastvrijheidszorg met Sterren, afgelopen donderdag tijdens de trainingsdag voor auditeurs van Gastvrijheidszorg met Sterren.

Betere en snellere rapportage

“Het doel van dit project is altijd geweest om inzichten te verkrijgen voor de verbetering van kwaliteit van leven en het welzijn van cliënten”, vertelde Bakker tegen de ruim veertig auditeurs. “Om zorginstellingen een spiegel voor te houden op gastvrijheidsgebied. Er is evenwel vraag naar meer informatie, betere en snellere rapportage en ook waren er vragen over de objectiviteit. Als auditeurs komen, poetst een instelling alles op en staat het kerstdiner klaar. Daarvoor hadden we Gastvrijheidszorg met Sterren echter niet bedacht.”

Bredere beoordeling

Volgens Bakker heeft de organisatie gezocht naar ‘een stevige sprong voorwaarts’. Zo kunnen niet alleen het management en de cliëntenraad, maar ook medewerkers, vrijwilligers, cliënten en familieleden een beoordeling geven. Verder gaan de twee auditeurs niet meer gezamenlijk op pad, maar vindt er een onaangekondigd en een aangekondigd auditbezoek plaats.

Interne en externe benchmark

De resultaten van de interne beoordelingen zijn direct na het invullen online beschikbaar op de eigen webpagina van de deelnemende instelling. Hierop is een overzichtelijk dashboard te zien met grafieken en scores, waardoor er een goede benchmark mogelijk is tussen de interne groepen, op koepelniveau, op provinciaal en op landelijk niveau. Bakker: “Met deze tool, de Gastvrijheidsmonitor, kunnen deelnemers gedurende het hele jaar de gastvrijheid meten én daarop sturen om te zien of het effect heeft op de gastvrijheidsscore.” De online rapportage van de externe auditeurs komt direct na de uitreiking van de Sterren, op 9 juni, beschikbaar.

Adviestraject met Syndle

Aan deelnemers wordt voor het eerst ook de mogelijkheid geboden om achteraf een adviestraject te doorlopen met het bedrijf Syndle. “Daarbij wordt gekeken naar de resultaten en hoe de zorginstelling daarmee aan de slag kan gaan. Dit adviestraject zit niet in pakket, maar is weer een tool die we aanreiken om het gastvrijheidsniveau te verbeteren”, aldus Bakker. “Gastvrijheid in de zorg zal de komende jaren belangrijker worden dan ooit. Met Gastvrijheidszorg met Sterren kunnen zorginstellingen daar op inspelen.”

Klik hier voor meer informatie over Gastvrijheidszorg met Sterren 2015-2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels