nieuws

Zorgconsument steeds meer bewust van keuzevrijheid

Geen categorie

De zorgconsument is zich steeds meer bewust dat hij kan kiezen in welke zorginstelling hij wordt behandeld. Dit blijkt uit onderzoek.

Zorgconsument steeds meer bewust van keuzevrijheid

Waar consumenten in het verleden niet het gevoel hadden daadwerkelijk een keuze te hebben en hier ook geen urgentie toe voelden, heeft de consument anno 2009 steeds meer het besef dat hij kan kiezen in welke zorginstelling hij behandeld wordt. Dit is een van de opvallende uitkomsten van de Trendwatch Zorgconsument 2009 die deze week is verschenen. Ook in deze derde editie blijven de dominante keuzefactoren geld en afstand. Mensen die voor zorg of behandeling worden doorverwezen, vragen zich als eerste af of de behandeling door hun verzekeraar wordt vergoed. Vervolgens zoeken zij een aanbieder dicht bij huis. Beschikbaarheid (snel geholpen kunnen worden, voldoende capaciteit, geen wachtlijsten) blijft belangrijk en de zorgconsument vraagt een tweezijdige communicatie. Hij heeft behoefte aan informatie en hij wil gehoord worden. Zeer opvallend is dat in de keuze voor een zorgaanbieder de reputatie en het consult sterk in belang zijn toegenomen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels