nieuws

Foodstep viert jubileum met brainstormsessies

Geen categorie

Het twintig jarig jubileum van Foodstep wordt gevierd met een twintigtal bijeenkomsten waarin wordt gediscussieerd over de toekomst van de gastvrijheidszorg. Gastvrije Zorg was bij een van de brainstormsessies met sociale media als onderwerp.

Foodstep viert jubileum met brainstormsessies

Ruim vierhonderd brainstormers zijn door Foodstep dit najaar uitgenodigd om hardop na te denken over de toekomst, iedere week twintig deelnemers in twee groepen. Hoe moeten we ons toerusten voor de komende tien jaar, is de vraag.

Sociale media
Op een van deze bijeenkomsten komt het gesprek al snel op het belang van sociale media. Ze zijn een marketingtool voor bedrijven die hun klanten beter willen leren kennen, maar ook voor zorginstellingen een probaat middel om contacten te leggen en cliënten te laten participeren. Het kan de zelfstandigheid van bewoners van zorgcentra bevorderen en een ondersteuning zijn bij een spoedig herstel van patiënten.

Gebrek aan vertrouwen
Toch wordt er nog weinig getwitterd en gelinkedind in de zorg. En op Hyves en Facebook kan veel actiever informatie met elkaar worden gedeeld. Het is net als internet, twintig jaar geleden, zegt een van de deelnemers. We weten niet wat we met sociale netwerken aanmoeten en er is een gebrek aan vertrouwen naar de online mogelijkheden om te communiceren. Maar het komt goed als we zoeken naar een balans tussen high tech (de media als ontmoetingsplaats) en high touch (de echte ontmoetingsplekken, zoals restaurants). Je moet mensen bij elkaar brengen. Platforms als Helpjemee.nl voorzien daar al in. Op deze site kunnen mantelzorgers ondersteuning zoeken. De resultaten van de bijeenkomsten worden gebundeld in een digitaal magazine en beloven een inkijkje in de toekomst.

Tekst: Carolien Meijer

Dit is een gedeelte van een artikel dat eerder werd gepubliceerd in het tijdschrift Gastvrije Zorg, november 2010.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels