nieuws

Foodservice verliest terrein

Geen categorie

Nederlanders hebben vorig jaar circa 395 miljoen minder uitgegeven aan voedings‐ en genotmiddelen dan het jaar ervoor (0,7 procent minder). Vooral de speciaalzaken en de foodservice outlets hebben omzet ingeleverd. Dit blijkt uit de nieuwe monitor van het Food Service Instituut Nederland (FSIN) die vandaag op de Horecava is gepresenteerd.

Foodservice verliest terrein

De hoofdlijn van de bevindingen is dat de consument niet zozeer bezuinigt op gemak voor zijn maaltijden of eetmomenten, maar dat hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert. Hij komt en koopt minder in de (luxe) horecagelegenheden en speciaalzaken en meer op plekken waar je goedkoper uit bent (gemaksector en supermarkt). Het kanaal ‘gemak’ was vorig jaar het enige groeisegment. Foodservice bij retailers (Hema, La Place, Ikea en andere) deed het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.
Binnen de supermarkten hebben vooral de quality discounters (Jumbo en Hoogvliet) en Albert Heijn een goed jaar achter de rug. De consumptie buitenshuis lijkt weer wat op te krabbelen, maar het consumentenvertrouwen blijft laag.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels