nieuws

Campagne gestart voor de kromme komkommer

Geen categorie

Studio Baan in Venlo is een initiatief gestart om tweederangs groenten en fruit te redden van de afvalbak. Volgens Sandra Baan hebben ook zorginstellingen een voorbeeldfunctie te vervullen in de aanpak van voedselverspilling.

Campagne gestart voor de kromme komkommer

Jaarlijks belandt 40 miljoen kilogram gezonde, maar kostbare groenten uit de Nederlandse glastuinbouw op de composthoop. Dat komt neer op ongeveer drieduizend vrachtwagens vol tomaten, paprika’s, aubergines, komkommers en courgettes. Producten worden weggegooid omdat ze er niet perfect uitzien, terwijl er met de smaak en voedingswaarde niets aan de hand is.

Studio Baan, een bureau dat onderzoek doet naar consumentengedrag voor bedrijven en instellingen, overlegt met kwekers, afnemers en de veiling over de aanpak van dit maatschappelijke probleem. Met haar initiatief genaamd ‘Ugly Food’, hoopt oprichtster Sandra Baan dat ook zorginstellingen het goede voorbeeld gaan geven. “Zorginstellingen zijn grote afnemers die ik wil aanspreken op hun integriteit.”

“Doe mee als instantie, gebruik het als marketing tool,” zegt Baan. “Ziekenhuizen die meedoen, krijgen een vermelding op onze website en een ‘aangesloten bij’ bordje waarmee ze kunnen laten zien dat ze zich hiervoor inzetten. Een andere motivatie is dat de lelijkerds natuurlijk minder geld kosten.”

Baan heeft al contact met een ziekenhuis in Venlo en een grote cateraar die ook maaltijdservices en restauratieve voorzieningen verzorgt in ziekenhuizen, ouderenzorg en de geestelijke gezondheidszorg. Volgens Baan willen kwekers graag meedoen en is er ook veel belangstelling van restaurants in Venlo en over de grens in Krefeld.

Voor meer informatie, ga naar de websites van Ugly Food en Studio Baan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels