nieuws

Abvakabo FNV start meldpunt misstanden

Geen categorie

Vakbond Abvakabo FNV heeft afgelopen week een onlinemeldpunt geopend waar leden misstanden in de verpleeg- en thuiszorg kunnen doorgeven. De FNV gaat de meldingen inventariseren en gebruiken tijdens onderhandelingen van een nieuwe cao VVT.

Abvakabo FNV start meldpunt misstanden

Kwaliteit van zorg is één van de speerpunten voor de nieuwe cao, waarvan de onderhandelingen nu in volle gang zijn. Werkgevers stellen dat de grote meerderheid van het personeel, maar ook van de bewoners en cliënten, tevreden is over de kwaliteit van zorg. De plekken waar het mis gaat zijn volgens de werkgevers slechts incidenten. Abvakabo FNV wilt met het meldpunt aantonen dat om meer gaat dan incidenten en dat er structurele verbeteringen nodig zijn in de zorgsector. De vakbond gaat het meldpunt drie weken lang inventariseren en zal de misstanden op woensdag 25 april in aanwezigheid van honderden leden op een grote bijeenkomst in Den Haag presenteren.

De vakbond investeerde afgelopen jaar veel tijd in gesprekken met medewerkers uit de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg. In deze gesprekken kwam naar voren dat medewerkers niet de kwaliteit van zorg kunnen bieden die zij willen leveren en waar bewoners en cliënten recht op hebben. In een onderzoek dat Abvakabo FNV onlangs hield onder 2500 leden werkzaam in de VVT, gaf 77 procent aan niet de kwaliteit van zorg te kunnen bieden die nodig is. De oorzaak hiervan ligt volgens zorgmedewerkers aan te weinig collega’s en te veel flexibiliteit, waardoor een te hoge werkdruk ontstaat.

Het meldpunt is te vinden op de website van de FNV.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels