nieuws

Zorg steeds gastvrijer

Geen categorie

De zorgsector is steeds gastvrijer en klantgerichter en scoort een ruime 7,5. Dit is de belangrijkste conclusie uit het Nationaal Gastvrijheid Onderzoek 2012. De resultaten hiervan zijn vandaag bekendgemaakt tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2012 in Ede.

Zorg steeds gastvrijer

Het Nationaal Gastvrijheid Onderzoek is het grootste onderzoek naar gastvrijheid in Nederlandse zorginstellingen en vormt de basis van Gastvrijheidszorg met Sterren 2012. Dit is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen, met als doel de kwaliteit van leven van cliënten en patiënten te verbeteren.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse zorgsector behoorlijk klantgericht is. Vooral ziekenhuizen en zorgcentra scoren hoog. Van alle gemeten zorginstellingen scoort 75 procent ruim voldoende. De waardering voor het eten en drinken is bij meer dan 70 procent van de zorginstellingen hoog. Bij 30 procent van de deelnemers aan Gastvrijheidszorg met Sterren is het beleid voor eten en drinken voor verbetering vatbaar.

In totaal hebben 225 locaties van ziekenhuizen, zorgcentra en geestelijk gezondheidsinstellingen meegedaan aan het onderzoek. De winnaars van de Gastvrijheidszorg Awards worden vandaag tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2012 in Ede bekendgemaakt. Die prijzen gaan naar het meest gastvrije ziekenhuis, het meest gastvrije zorgcentrum en de geestelijke gezondheidsinstelling die de hoogste score heeft behaald op gastvrijheidsgebied. Voor het eerst wordt ook de Gastvrijheidsprijs Kleinschalige Woonvormen uitgereikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels