nieuws

Patiëntbejegening speelt een steeds grotere rol

Geen categorie

Naast bekwaamheid en kundigheid speelt ook de patiëntbejegening een steeds grotere rol in de keuze van patiënten voor een zorginstelling. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse. Ziekenhuizen staan, deels door de invloed van social media, ook meer open voor de mening en feedback van hun patiënten.

Patiëntbejegening speelt een steeds grotere rol

De analyse van onderzoeksbureau MarketResponse laat zien dat omgangsmanieren, persoonsbenadering en informatievoorziening in hoge mate de patiëntvriendelijkheid bepalen. Op basis van hiervan stelt de website ZorgkaartNederland samen met MarketResponse een top 50 samen van patiëntvriendelijke ziekenhuizen. De volledige lijst met criteria is te vinden op zorgkaartnederland.nl, een website waar patiënten een waardering geven aan zorginstellingen en behandelaars. Tijdens het Nationale Zorg Jaarprijs Gala op 20 september in Nieuwegein zal voor de tweede maal de award ‘Het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’ worden uitgereikt.

“Keuze is heel belangrijk, mensen willen zelf een oordeel vormen en ervaringen delen”, zegt Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), initiatiefnemer van ZorgkaartNederland. “Gemiddeld kijken er maandelijks 800.000 mensen op ZorgkaartNederland, dat zegt heel veel over de waarde die men hecht aan de ervaringen van anderen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels