nieuws

Gastvrijheid verbeteren met plastic visjes?

Geen categorie

Medewerkers van de woonzorgcentra van Stichting Groenhuysen in de regio Roosendaal die uitblinken in gastvrijheid, ontvangen complimenten in de vorm van een bijzonder presentje: een klein plastic visje. Het werkt ook nog, zegt manager Zorg en Facilitair Imke van Merrienboer tegen Gastvrije Zorg.

Gastvrijheid verbeteren met plastic visjes?

De visjes spelen een belangrijke rol in een van de vijf gouden gastvrijheidsregels van Imke van Merrienboer. De visjes worden ingezet om gastvrijheid op de voorgrond te houden. “Wij houden onze principes levend door trainingen, maar ook door kleine plastic visjes uit te delen. Op het moment dat een medewerker iets goed doet, krijgt hij of zij een klein plastic visje met een compliment erbij. Je wordt dan op een voetstuk geplaatst en dan moet je het compliment wel accepteren. Bizar genoeg werkt het ook nog. Mensen gaan het juiste gedrag vertonen omdat ze een visje willen ontvangen. Het geeft mooie effecten en cliënten vinden het leuk om te zien. Ze applaudisseren zelfs heel hard.”

Plezier

De opmerkelijke presentjes passen ook bij een andere gouden regel van Van Merrienboer, namelijk dat medewerkers plezier moeten maken tijdens hun werk. “Het hoeft allemaal niet zo strak. Als medewerkers plezier hebben in hun werk en goed in hun vel zitten, straalt zich dat uit naar de bewoners. Het zorgt voor een fijne sfeer.”

gastvrijheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gastvrijheid

Meer leuke tips voor gastvrijheid lezen van Imke van Merrienboer? Lees de rubriek Mijn 5 gouden gastvrijheidsregels in de oktobereditie van Gastvrije Zorg. Niet bekend met ons blad? Hier zijn onze uitgaves digitaal te bekijken.

Andere collega’s hebben zo hun eigen regels voor gastvrijheid. Bekijk hier een selectie uit de afgelopen edities.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels