nieuws

Klagen bewoners in de zorg te weinig?

Geen categorie

Bewoners van zorginstellingen klagen liever niet bij het personeel, zo blijkt uit een klein onderzoek van gezondheidsinstituut Nivel. Instellingen zouden anders met de ongenoegen van bewoners om moeten gaan, stellen de onderzoekers.

Klagen bewoners in de zorg te weinig?

Instellingen in de langdurige zorg blijken in ieder geval weinig klachten te registeren. Daarom hield het Nivel op verzoek van VWS een kleinschalig, onriënterend onderzoek bij drie zorginstellingen. “Als je wilt weten wat er speelt bij een instelling, moet je niet te veel leunen op de meldingen die binnenkomen bij klachtenfunctionarissen, zorgmanagers en regiomanagers”, aldus een woordvoerster van het Nivel. “Veel instellingen hebben hun klachtensysteem goed op orde, qua toegankelijkheid en dergelijke. Maar dat wil dus niet veel zeggen.”

Lastig

Bewoners willen volgens de onderzoekers niet lastig gevonden worden. Ze zijn afhankelijk van de zorgmedewerkers en willen ook niet dat het personeel op hun kop krijgt. Andere bewoners hebben simpelweg de energie niet om een klacht in te dienen. Het merendeel van bewoners denkt bovendien dat klagen weinig zin heeft. Uit eerder onderzoek van patiëntenfederatie NPCF bleek dat ook patiënten in ziekenhuizen weinig vertrouwen hebben in de klachtenafhandeling.

klagen

Verbeteren

Het Nivel wijst erop dat het voor zorgpersoneel wel van belang is om te weten wat bewoners willen. Klagen is voor bewoners een manier om hun ongenoegens kenbaar te maken, waarop de instellingen de zorg kunnen verbeteren. In de drie onderzochte instellingen probeert het personeel de ‘stille’ bewoners op verschillende manieren te stimuleren om zich te uiten. Maar zolang ze niet weten waarom bewoners niets zeggen, heeft het weinig zin, zeggen de onderzoekers.

Klagen

Volgens onderzoeker Manja Bomhoff moeten instellingen investeren in goede gespreksmomenten met de bewoners. Bewoners vinden het woord ‘klacht’ vaak onprettig, zegt Bomhoff. “Klagen is niet de manier waarop bewoners met ongenoegens willen omgaan. Ze zullen niet gauw gebruikmaken van het officiële klachtentraject. De meeste bewoners hebben meer aan iemand bij wie zij in vertrouwen hun hart kunnen luchten en die met hen mee kan denken over een goede manier om op die ongenoegens te reageren.”

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels