nieuws

Mijn vijf gouden gastvrijheidsregels

Geen categorie

Wat zijn de gouden gastvrijheidsregels van collega’s in de zorgsector? We vroegen het dit keer aan Ad Verhagen, manager horeca bij Zorgwaard in de regio Hoeksche Waard. ‘Zie bedreigingen als een kans.’

Mijn vijf gouden gastvrijheidsregels

 

 

 

 

 

1. Wees flexibel
“Er gaan iedere dag dingen verkeerd. Wees daarop voorbereid door flexibel te zijn. Binnen de zorg zijn we nog te vaak geneigd om te denken in processen en te werken volgens een bepaald stappenplan. Soms moet je die plannen even aan de kant zetten en inspelen op het moment.”

2. Zie je organisatie als een horecabedrijf of een hotel
“Probeer het gevoel van een weekendje weg mee te nemen naar je organisatie. Wat kan je doen om dat luxe gevoel te creëren binnen de zorginstelling? Het uitgangspunt in de horeca is: de klant gaat boven alles. Dat principe moet ook binnen de zorg het uitgangspunt zijn.”

3. Wees positief
“Het klinkt misschien cliché, maar een halfvol glas is altijd beter dan een halfleeg glas. Door positief denken te stimuleren, en dat vooral ook zelf uit te dragen, verbeter je de sfeer binnen je organisatie en zorg je voor een omgeving waarin iedereen zich op zijn gemak voelt.”

4. Creëer een ja-cultuur
“Er zijn bijna nooit bewijzen dat iets niet kan. Alles kan, al heeft het vaak wel een prijs. Maar in principe is niets onmogelijk.”

5. Kijk over je eigen grenzen heen en zie bedreigingen als een kans
“Stel jezelf op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid en maak er vervolgens je eigen gastvrijheidsbeleid van. En zie bedreigingen vooral als een kans. Als een organisatie je bijvoorbeeld vraagt om tien procent te bezuinigen, moet je dat niet zien als een bedreiging, maar als een kans om de organisatie efficiënter te maken.”

Nog niet bekend met Gastvrije Zorg? Bekijk hier onze uitgaven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels