nieuws

De zes principes van hostmanship

Geen categorie

Dienstverlening vanuit het perspectief van de gast, dat is hostmanship. Maar iedere persoon is uniek en geen enkele ontmoeting hetzelfde. Daarom is hostmanship niet binnen vastomlijnde kaders te vangen. Het is geen techniek of vaardigheid, maar een houding. De essentie van deze houding ligt in een zestal principes.

De zes principes van hostmanship

1. Dienen

De wil om bij te dragen aan de ontwikkeling en het succes van een ander.

2. Het geheel zien

Jezelf zien door de ogen van de gast. Begrijpen dat je deel uitmaakt van de totale beleving van de gast en daarnaar handelen.

3. Verantwoordelijkheid nemen

De wil en het vermogen om in te spelen op de behoeften die de gast heeft en te reageren op problemen die de gast tegenkomt, ongeacht wie, wat of hoe een probleem is ontstaan.

4. Consideratie hebben

Jezelf kunnen en willen verplaatsen in de ander en oordeelloos kunnen handelen in het belang van de gast.

5. Dialoog voeren

Praten is luisteren. Eerder streven naar begrijpen dan naar begrepen worden, en soms ook antwoord geven op vragen die niet gesteld worden.

6. Kennis hebben

Vaardig en deskundig zijn om de eigen rol te kunnen uitoefenen en op de hoogte zijn van andere gebruiken en culturen. Nieuwsgierig zijn naar de gast en zijn wensen.

Bron: hostmanship.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels