nieuws

‘Behandel de ander zoals de ander behandeld wenst te worden’

Geen categorie

Volgens Marcel Loot, manager eenheid gastvrijheid bij het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda, is het credo ‘behandel de ander zoals jezelf behandeld wenst te worden’ niet juist voor de zorg. Dat zegt hij in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg.

‘Behandel de ander zoals de ander behandeld wenst te worden’

Marcel Loot begrijpt nu dat die gedachte niet gastvrij is. “Hiermee suggereer je dat jouw wensen en behoeften gelijk zijn aan die van je gast. Het gaat erom dat je snel en subtiel de persoonlijke wensen en behoeften van je gast achterhaalt en deze zo goed mogelijk invult.” Volgens Loot gaan gastvrijheid, hospitality en beleving vaak ook over emotie en gevoel. “Op het moment dat je gast niet tevreden is over de ervaren gastvrijheid, is het belangrijk om niet meteen in de verdediging te gaan. Ik pas vaak de basisgedachte van het principe ‘Investors in People’ toe. Daarin wordt uitgegaan van het principe Feelings are Fact. Ofwel: als een patiënt, bezoeker of medewerker iets op een bepaalde manier ervaart, zit daar altijd een kern van waarheid in.”

Lees deze en andere gouden gastvrijheidsregels van Marcel Loot in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg, die 28 mei verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels