nieuws

Unilever wil verantwoordelijkheid nemen

Geen categorie

Unilever Food Solutions Nederland streeft ernaar om in 2020 dagelijks 200 miljoen maaltijden gezonder en lekkerder maken. Het bedrijf wil die ambitie vormgeven met acties rond het verminderen van afval, de bijsturing van recepturen en meer aandacht voor smaak.

Unilever wil verantwoordelijkheid nemen

Naar schatting telt onze planeet zo’n 17,5 miljoen horeca- en instellingskeukens. Unilever stelt dat een beetje minder afval of een iets gezondere menukaart in elke keuken wereldwijd een fors verschil maakt voor mens en milieu. Vanuit die gedachte is in 2010 het Unilever Sustainable Living Plan gelanceerd, waarmee Unilever tegen 2020 zijn omzet wil verdubbelen en tegelijk de ecologische voetafdruk wil verlagen met een grotere sociale impact. Om dat doel te realiseren, wil het bedrijf nauw samenwerken met alle partners: landbouwers, leveranciers, overheden, onderzoekers, instellingen, consumenten en chefs.

“Als grote speler hebben we een grote verantwoordelijkheid”, benadrukt Gerard van der Krogt, managing director van Unilever Food Solutions Nederland. “Duurzaamheid is voor ons niet zomaar een mooi marketingverhaal. Het is gewoonweg een absolute noodzaak om de toekomst van onze eigen activiteiten veilig te stellen. Of van de voedingssector in het algemeen.”

Met het programma Verminder Verspilling probeert Unilever chefs inzicht te geven op hun afvalproductie in alle fasen tussen inkoop en bediening. Daarnaast promoot het bedrijf, samen met het Center for Gastrology, het concept ‘selectieve smaaksturing’, een wetenschappelijk onderbouwde manier van koken die rekening houdt met de afgenomen smaak- en geurwaarneming van ouderen. Als laatste helpt Unilever chefs om met om kleine veranderingen in het menu de gasten te verleiden om voor een gezondere maaltijd te kiezen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels