nieuws

‘Weinig vertrouwen in klachtenafhandeling’

Geen categorie

Patiënten hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten in de zorg. Veel mensen denken dat een klacht toch niet helpt of hebben geen vertrouwen in een onpartijdige afhandeling van de klacht. Dat blijkt uit een onderzoek van patiëntenfederatie NPCF.

‘Weinig vertrouwen in klachtenafhandeling’

Het onderzoek werd gehouden onder ruim 6700 mensen. Bijna 2800 van hen gaven aan niet altijd tevreden te zijn over verleende zorg. Mensen met een klacht over een ziekenhuisbehandeling maakten die in 55 procent van de gevallen niet kenbaar. Bij klachten over huisartsen lag dat percentage zelfs op 64 procent.

Bijna één op de vijf mensen (19 procent) gaf aan niet te klagen om de relatie met de hulpverlener goed te houden. Onder huisartsbezoekers lag dat percentage zelfs op 48 procent.

Van de mensen die uiteindelijk wel bij een klachtenfunctionaris terechtkwamen, gaf 45 procent aan niet tevreden te zijn over het gesprek. Een onderhoud met de behandelend arts verliep voor 37 procent van de mensen niet bevredigend. “Patiënten hebben er recht op te weten wat er is gebeurd, vooral als er iets anders is gegaan dan verwacht”, zegt NPCF-directeur Wilna Wind. Ze wil dat de rechten van patiënten wettelijk beter worden geregeld door instellingen te verplichten een betere klachten- en geschillenprocedure te hebben.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels