nieuws

Mijn 5 gouden gastvrijheidsregels

Geen categorie

Wat zijn de gouden gastvrijheidsregels van collega’s in de zorgsector? We vroegen het dit keer aan Jeanine Huijbregts, manager gastvrijheid in het Amphia Ziekenhuis in Breda/Oosterhout. ‘Iedereen in de zorg heeft gastvrijheid in het hart en in de genen, maar het is door de drukte van de dag te vaak weggezakt naar de tenen!’

Mijn 5 gouden gastvrijheidsregels

1. Wees bereikbaar, betrokken, betrouwbaar en bevlogen
“Dit zijn de kernwaarden van het Amphia ziekenhuis die veel zeggen over hoe we omgaan met onze patiënten. Het gaat om oprechte aandacht voor de patiënt/bezoeker. Niet alleen verbaal, maar vooral ook non-verbaal door een glimlach, oogcontact of een hand. Dit kost weinig moeite en levert een grote bijdrage aan de beleving van onze patiënten.”

2. Ken de wensen en behoeften van de patiënt
“Iedere patiënt heeft andere behoeften en deze zijn niet altijd gelijk aan die van jou. Zorg dat je de wensen en behoeften van je patiënt weet. En doe meer dan wordt verwacht! Creëer iedere dag minimaal één ‘suprise and delight’-moment.”

3. Minder ‘Ja, maar…’
“Laten we eens wat minder vaak ‘Ja, maar…’ zeggen, dat is veel te gemakkelijk. In de zorg verkopen we in tegenstelling tot de horeca vaak te snel een ‘nee’. Wees creatief, toon lef en probeer met de middelen die er zijn toch aan de wensen/verwachtingen tegemoet te komen. Gewoon doen!”

4. Je krijgt terug wat je geeft
“Iedereen in de zorg heeft gastvrijheid in het hart en in de genen, maar het is door de drukte van de dag te vaak weggezakt naar de tenen! Wat wil je zelf doen en zijn? Wat wil je met je team? Zorg voor passie en plezier in je werk en spreek elkaar aan. Als de onderlinge sfeer goed is, merken de patiënten dat meteen op. Je krijgt terug wat je geeft! De kracht van gastvrijheid zit in de medewerkers (en teams) zelf en niet in de beleidsplannen.”

5. Managers en ambassadeurs hebben een voorbeeldrol
“Gastvrijheid is geen project dat een einde kent. Het moet verweven zijn met het totale verzorgingsproces. Gastvrijheid is niet alleen van de afdeling facilities, maar van iedereen die in een instelling werkt. Blijf medewerkers inspireren, coachen en verbeteren! Zorg dat medewerkers trots zijn op hun werk en op het ziekenhuis. Dat komt de patiënttevredenheid alleen maar ten goede.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels