nieuws

Merendeel pijnpatiënten tevreden over bejegening en communicatie

Geen categorie

Uit een onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) blijkt dat 85 procent van chronische pijnpatiënten tevreden is over de bejegening en communicatie in de zorg. Over de continuïteit zijn ze minder positief.

Merendeel pijnpatiënten tevreden over bejegening en communicatie

In samenwerking met Stichting PijnPlatform Nederland bracht het NIVEL de ervaringen van chronische pijnpatiënten met de gezondheidszorg in kaart en ontwikkelde een Consumer Quality-index. Dit is een vragenlijst om de kwaliteit van zorg te meten vanuit het perspectief van patiënten. Hoewel 85 procent van pijnpatiënten tevreden is over de omgang met zorgverleners, vinden ze dat de voorlichting over mogelijkheden en onmogelijkheden van de behandeling vaak nog beter kan. De relatie patiënt-zorgverlener blijkt bijzonder belangrijk voor de meeste patiënten. Patiënten willen hun verhaal kunnen doen en merken dat zorgverleners naar ze luisteren, zo blijkt uit het onderzoek.

Veel pijnpatiënten zijn ontevreden over de contiuïteit van zorg. Een ruime meerderheid heeft geen goede ervaringen met de samenwerking tussen de verschillende behandelaars. Daardoor is er onvoldoende overleg met als gevolg dat zorg dubbel wordt verleend of medicatie niet goed op elkaar aansluit. Volgens veel respondenten zou een vast aanspreekpunt een oplossing kunnen zijn voor deze problemen.

Bron: nivel.nl

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels