nieuws

Mijn 5 gouden gastvrijheidsregels

Geen categorie

Wat zijn de gouden gastvrijheidsregels van collega’s in de zorgsector? We vroegen het dit keer aan Daniëlle Hanrath, kwaliteitsconsulent gastvrijheid bij BrabantZorg. ‘Voor mij is het belangrijkste principe van gastvrijheid aandacht.’

Mijn 5 gouden gastvrijheidsregels

1. Geef iedereen 100 procent van je aandacht
“Voor mij is het belangrijkste principe van gastvrijheid aandacht. Aandacht, keuze en gemak zijn de kernwaarden van BrabantZorg, met de nadruk op aandacht. Aan medewerkers geef ik bijvoorbeeld het volgende mee: ga niet naar een bewoner staan luisteren terwijl je ondertussen met drie andere dingen bezig bent. Het is belangrijk om oprecht betrokken te zijn bij het leven van iemand en even tijd vrij te maken voor een moment van aandacht. Wees sociaal en betrokken.”

2. Een klein gebaar heeft vaak grote betekenis
“Gastvrijheid zit hem vaak in de kleine dingen: een glimlach, de deur voor iemand openhouden, een luisterend oor. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Die gebaren maken het verschil.”

3. Gastvrijheid is een keuze
“Gastvrijheid begint bij de houding en het gedrag van werknemers. Het vraagt om pro-activiteit, aandacht voor de gasten en echt contact. Wat houdt de gast bezig? Wat zijn belangrijke gebeurtenissen voor hem of haar? Uiteindelijk is een gastvrije houding een keuze. Bij het coachen van medewerkers is het van belang dat medewerkers dit ook gaan zien als een keuze en niet als een verplichting.”

4. Pas op voor routine
“Een bepaalde mate van routine is belangrijk in je werk, maar door te veel routine kun je bepaalde dingen over het hoofd gaan zien. Iemand die te veel in zijn of haar stramien zit, ziet niet voor wie hij zijn werk doet. Door trainingen haal je medewerkers uit die routine en zet je ze in de rol van de bewoners. Ik ga bijvoorbeeld samen met restaurantmedewerkers in het restaurant zitten zodat ze even uit hun werkzaamheden komen. Dan worden mensen zich bewust van hun eigen gedrag en gaan ze er ook meer op letten.”

5. Wees positief
“Positiviteit maakt het verschil. Probeer mensen op een positieve manier te laten zien hoe het ook kan. Door mensen te laten zien wat ze goed doen, maak je ruimte voor groei.”

Kijk hier en hier voor meer gastvrijheidsregels.

Lees iedere maand Gastvrije Zorg om op de hoogte te blijven over alles wat te maken heeft met gastvrijheid in de zorg.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels