artikel

Kleinschalig wonen bij Rivas: inspelen op gewoonten

Home

In het programma ‘Gewoontegetrouw’ wordt bij Rivas Zorggroep de focus gelegd op het behouden van de gewoonten van de bewoners. Het programma moet een verdiepingsslag in de kleinschalige zorg teweeg brengen, en het welbevinden van de bewoners vergroten.

Kleinschalig wonen bij Rivas: inspelen op gewoonten

Rivas Zorggroep begon een half jaar geleden met het traject Gewoontegetrouw, dat ervan uitgaat dat mensen met beschadigde hersenen baat hebben bij het behouden van hun gewoonten. De bevindingen van de zorggroep werden op 4 juli gepresenteerd op het VWS-congres Waardigheid en trots.

Kleinschalig wonen ideale plek

Kleinschalig wonen is volgens Lilian Bouman van Rivas Zorggroep de ideale plek om rekening te houden met specifieke gewoonten van bewoners: “Kleinschalig wonen geeft handvatten om meer persoonlijk contact te maken.”

Volgens de zorggroep is er nog een hoop winst te behalen door op de persoonlijke wensen van bewoners in te spelen. Zo sloot het introductiefilmpje van de presentatie af met de woorden: “Waarom halen jullie de dokter en diëtiste bij iemand die alleen chocola en droge worst wil, en niet de keurslager en de banketbakker?”.

Contact maken met bewoners

Zorgmedewerkers moesten in eerste instantie behoorlijk wennen aan het programma Gewoontegetrouw. ”We zijn toch al heel erg bezig met persoonlijke aandacht voor de bewoner?”, dachten ze. Tijdens een oefening in het traject werd duidelijk dat veel medewerkers, tegen eigen verwachting in, toch meer in de systeemwereld leven (die focust op wat je doet) dan in de leefwereld (die focust op hoe je iets doet).

Bouman vertelt dat zorgmedewerkers vaak de hele dag bezig zijn met het afwerken van lijstjes, en zich te weinig concentreren op het echt contact maken met bewoners. Nu ze zich hier bewust van zijn, is het aan de medewerkers om momenten op de dag te kiezen waarop ze ‘aan staan’. Op die momenten is er bewust aandacht voor de bewoner, en wordt er rekening gehouden met specifieke wensen.

Familie

De observaties van het gedrag en de gewoonten van bewoners worden door de zorgmedewerkers ook aan de familie van de bewoner voorgelegd. Binnen de familie van bewoners is immers ook veel informatie over wat de bewoner wel of niet prettig vindt. In sommige gevallen bleek vervolgens dat de familie hier een heel ander beeld over had, waarna de zorgmedewerkers hier weer op konden inspelen.

Inspelen op wensen

“Als gewoonten van de bewoners zo belangrijk zijn, moet je de kennis die je hierover hebt ook opschrijven in een dossier voor nieuwe collega’s”, stelt Bouman in de presentatie. Dit werd voorheen bij Rivas ook gedaan, al beperkte dit zich tot informatie als: “Mevrouw drinkt graag een borrel”. Door dit specifieker te maken, kan een nieuwe collega veel beter op de wensen van de bewoner inspelen. Beter zou volgens Bouman dan ook zijn: “Mevrouw drinkt graag witte wijn bij het eten”.

Door gedetailleerd te beschrijven waar een bewoner van houdt, zal hij zich ook sneller thuis voelen wanneer hij moet verhuizen en te maken krijgt met nieuwe medewerkers.

Onderzoek naar het welbevinden van bewoners

Het komende half jaar onderzoekt Rivas Zorggroep verder hoe rekening te houden met de gewoonten van bewoners. Een extern onderzoeksbureau meet vervolgens of het programma Gewoontegetrouw inderdaad het welbevinden van de bewoners vergroot.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels