artikel

Ontvangst door vrijwillige gastvrouwen: 5 tips

Mens & Gedrag

Voor het ontvangen van patiënten en bezoekers door gastvrouwen zetten bijna alle ziekenhuizen in Nederland vrijwilligers in. Een prachtige service, maar aan de uitvoering kan er het één en ander worden verbeterd. Emilie Bots, ambassadeur Patiënt Journeys bij Jeeves, geeft 5 tips.

Ontvangst door vrijwillige gastvrouwen: 5 tips

1. Heb kennis van zaken

Emilie Bots: “Als je als vrijwillige gastvrouwen bij de ingang van het ziekenhuis staat, ben je vaak de eerste persoon die patiënten en bezoekers tegenkomen als ze het ziekenhuis binnenkomen. Je moet het antwoord paraat hebben. Kennis van zaken maakt het werk veel leuker en zorgt ervoor dat je een waardevolle bijdrage levert aan de ontvangst van patiënten.”

2. Benader mensen actief

“Wat vaak opvalt bij de dames die in de hal van een ziekenhuis staan, is dat ze bijna altijd aan de rand van de hal gaan staan en dan stil blijven staan. Door een actieve houding aan te nemen nodig je patiënten uit een vraag te stellen of even een praatje te maken. Eigenlijk zou de gehele entree als speelplaats van de gastvrouw gezien moeten worden: loop rond, zorg dat je in beeld bent en begroet eenieder die binnenkomt of wens ze een goede terugreis als iemand weer naar buiten gaat.”

3. Kom achter je veilige bureau vandaan

“Ik zou willen pleiten voor het weghalen van alle balies en/of zitjes in de hal. Een balie is heel handig en biedt steun ten opzichte van het los in de ruimte moeten staan, maar het komt niet gastvrij over. Daarnaast ben je als patiënt minder snel geneigd begeleiding te vragen aan iemand die zit. Je laat dan letterlijk iemand voor je opstaan en dat is een stuk lastiger dan hulp vragen aan de dame die al naar je toe komt lopen en vraagt of ze je ergens mee kan helpen.”

4. Hou altijd oog voor de patiënt

“De gezelligheid van collega’s onder elkaar zou alleen geen afbreuk mogen doen aan de primaire taak: het ontvangen en helpen van patiënten. Vakantieverhalen of het weekend uitgebreid samen doornemen, terwijl patiënten zoekend om zich heen kijken, is niet gastvrij. Een gemiste kans wat mij betreft want het werk als gastvrouw is verschrikkelijk leuk en dankbaar.”

5. Werk vanuit overtuiging én met een glimlach

“Je werk als vrijwillige gastvrouw wordt misschien niet gezien als de belangrijkste taak in het ziekenhuis. Maar je kan wel degelijk het verschil maken. Ontvangst vraagt om overtuiging en betrokkenheid. Als dat lukt geeft dat ontzettend veel voldoening en waardering. Je bent meestal de eerste en de laatste persoon die patiënten zien en daarmee juist een van de belangrijkste mensen in het ziekenhuis!”

Dit artikel is gepubliceerd in Gastvrije Zorg 07. Nieuwsgierig? Bestel een gratis proefnummer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels