artikel

Echte gastvrijheid in de zorg: visie tussen de oren

Mens & Gedrag

Gastvrijheid is een belevenis van de gast die in belangrijke mate het resultaat is van de inspanningen van de gastheer of -vrouw. Daarom is het belangrijk dat de gastheer de focus heeft, de drive, om het de gast naar de zin te maken.

Echte gastvrijheid in de zorg: visie tussen de oren

Hiervoor is een gastvrije ‘mindset’ nodig. Het ontwikkelen van gastvrijheid in een organisatie draait voor het grootste gedeelte om het veranderen van de collectieve mindset van de medewerkers van een organisatie en dat begint met een visie. Want als je niet weet wat je moet doen en waarom gebeurt er niets.

De meeste organisaties hebben een visie op gastvrijheid. Alleen gaat die vaak niet verder dan dat ze uitspreken dat gastvrijheid belangrijk is. Dat is volstrekt onvoldoende. Het gaat er om dat helder is waarom gastvrijheid belangrijk is, wat dat betekent voor de organisatie en wat de bijdrage van medewerkers hieraan is.

Visie

Nog belangrijker is het dat elke medewerker de visie kent en het management er op stuurt en bevraagt welke bijdrage een ieder levert. In plaats van tijd en geld te besteden aan randzaken, zoals een nieuw restaurant of ICT-oplossingen, is het nuttiger te focussen op zaken die de mindset van medewerkers echt raken en aanzetten tot verandering. Voor echt gastvrije zorg moet de gastvrijheidsvisie bij iedereen tussen de oren!

Dit is deel 2 van een 7-delige artikelreeks van John Hokkeling (Syndle), waarin hij de verschillende stadia voor een gastvrije zorgorganisatie behandelt. Hokkeling is hoofddocent van de 5-daagse masterclass Gastvrije Zorg, georganiseerd door Hotel Management School Maastricht, Syndle en Gastvrije Zorg, die op 7 november start.

Lees ook de andere delen in de serie Echte gastvrijheid

Deel 1: echte gastvrijheid in de zorg
Deel 3: gewenste ervaringen
Deel 4: keuzes en kleine stapjes
Deel 5: beweging creëren
Deel 6: doorgroeien

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels