artikel

Echte gastvrijheid: keuzes en kleine stapjes

Mens & Gedrag

Guest journey is een hot item als het gaat over gastvrijheid in de zorg. Maar uit een analyse van deze klantenreis komt meestal een waslijst aan mogelijke verbeteringen en aanpassingen, soms wel twintig tot dertig acties. De moed kan je soms in de schoenen zinken, waar moet je beginnen?

Echte gastvrijheid: keuzes en kleine stapjes

Uit de psychologie is bekend dat wij als mensen slechts in staat zijn om zes tot acht thema’s tegelijk te overzien en er samenhang tussen aan te kunnen brengen. De belangrijkste les om succesvol te kunnen ontwikkelen is: focussen, keuzes maken en kleine stapjes zetten.

Successen bereiken inspireert

Hoe doe je dat? Kies bijvoorbeeld de drie belangrijkste belanghebbenden, bedenk drie tot vier acties met de meeste impact en ga aan de slag. De andere acties komen in een later stadium wel een keer aan bod. Successen bereiken inspireert. Liever drie kleine successen dan ‘bijna’ een groot succes!

Borging van de gewenste verandering

Er is nog een belangrijke tweede les te trekken. Het heeft alleen maar zin om dingen in gang te zetten die leiden tot borging van de gewenste verandering. Soms zien we management dat hun medewerkers op cursus stuurt in de hoop op ander gedrag terwijl ze zelf niet meegaan in de verandering van hun eigen gedrag. Medewerkers vallen dan in no-time terug in hun oude patroon omdat dit door de leidinggevende onbewust ‘beloond’ wordt.

Dit is deel 4 van een 7-delige artikelreeks van John Hokkeling (Syndle), waarin hij de verschillende stadia voor een gastvrije zorgorganisatie behandelt. Hokkeling is hoofddocent van de 5-daagse masterclass Gastvrije Zorg, georganiseerd door Hotel Management School Maastricht, Syndle en Gastvrije Zorg, die op 7 november start.

Lees ook de andere delen in de serie Echte gastvrijheid

Deel 1: echte gastvrijheid in de zorg
Deel 2: visie tussen de oren
Deel 3: gewenste ervaringen
Deel 5: beweging creëren
Deel 6: doorgroeien

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels