artikel

Echte gastvrijheid: beweging creëren

Mens & Gedrag

Hoe krijg je de ontwikkeling van gastvrijheid op gang? Volgens John Hokkeling van organisatie- en ontwikkelbureau Syndle gaat het vooral om cultuurverandering.

Echte gastvrijheid: beweging creëren

Bij het ontwikkelen van gastvrijheid in een organisatie komen alle aspecten aan bod van cultuurverandering. De dominante gedachtegang bij cultuurverandering is vaak dat er vanuit de top van de organisatie een plan gemaakt wordt en dat we dat plan gaan ‘uitrollen’. In de praktijk werkt het heel anders.

Medewerkers willen het begrijpen

Vaak wordt gezegd: ‘Medewerkers willen niet veranderen’. De werkelijkheid is dat medewerkers niet veranderd willen worden. Ze willen het begrijpen en dan zelf de keuze maken. Het ontwikkelen van gastvrijheid gaat dus ook niet over uitrollen maar over verleiden.

Gastheerschap is een ander vanuit je hart oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Er is vrijwel geen medewerker in een organisatie die hier niet achter staat. Weerstand in organisaties wordt vaak verkeerd begrepen en uitgelegd als ‘niet mee willen doen’. Terwijl het vaak gaat om ‘niet begrijpen waarom’.

Laat gastvrijheid als een olievlek uitbreiden

Om als Mood Manager mensen met weerstand te gaan overtuigen is niet zo effectief en kost heel veel energie. De positieve ontwikkelenergie is in het begin schaars. Richt je daarom vooral op mensen die er in de basis positief tegenover staan en laat gastvrijheid als een olievlek over de organisatie uitbreiden. Het is effectiever om tien volgers aan de slag te zetten dan in discussie te blijven hangen met één ‘negatieveling’.

Dit is deel 5 van een 7-delige artikelreeks van John Hokkeling (Syndle), waarin hij de verschillende stadia voor een gastvrije zorgorganisatie behandelt. Hokkeling is hoofddocent van de 5-daagse masterclass Gastvrije Zorg, georganiseerd door Hotel Management School Maastricht, Syndle en Gastvrije Zorg, die op 7 november start.

Lees ook de andere delen in de serie Echte gastvrijheid

Deel 1: echte gastvrijheid in de zorg
Deel 2: visie tussen de oren
Deel 3: gewenste ervaringen
Deel 4: keuzes en kleine stapjes
Deel 6: doorgroeien

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels