artikel

Echte gastvrijheid: doorgroeien

Mens & Gedrag

Het ontwikkelen van gastvrijheid duurt over het algemeen lang. Het is een proces van jaren. Het valt daarbij op dat in veel gevallen die ontwikkeling op termijn ook stagneert. Hoe doorbreek je dat? John Hokkeling van Syndle zet de oplossing uiteen.

Echte gastvrijheid: doorgroeien

Dat de organisatie blijft ‘hangen’, heeft weinig te maken met gebrek aan enthousiasme of slecht werk. Het is een bekend fenomeen in organisatieontwikkeling. In eerste instantie is er beweging, groei gecreëerd vanuit enthousiasme en bevlogenheid. De trekkers van deze ontwikkeling zijn daar goed in en vinden een ‘vrije’ manier van werken aantrekkelijk.

Overal gastvrijheid toevoegen

Voor de volgende stap in de ontwikkeling van gastvrijheid is echter nu wat anders nodig. Het thema moet, zoals dat genoemd wordt, in het managementsysteem gebracht worden. Dit betekent dat aan alle normale systemen, procedures en werkwijzen binnen een organisatie gastvrijheid toegevoegd moet worden. Het moet een plek krijgen in het HRM-beleid, de planning & controle cyclus, de MT-agenda etc. Als dat niet gebeurt, kan gastvrijheid niet langdurig geborgd worden en verdampt het weer.

Waar het vaak misgaat

Dit proces vergt andere vaardigheden van de veranderaar, de Mood Manager. Wellicht een andere Mood Manager. En daar gaat het vaak mis. Net als bij een estafette moet het stokje overgegeven worden aan de volgende loper die zijn sprint gaat trekken. Het gaat er dus om je als Mood Manager hier goed bewust van te zijn en je ego opzij te zetten.

Dit is deel 6 van een 7-delige artikelreeks van John Hokkeling (Syndle), waarin hij de verschillende stadia voor een gastvrije zorgorganisatie behandelt. Hokkeling is hoofddocent van de 5-daagse masterclass Gastvrije Zorg, georganiseerd door Hotel Management School Maastricht, Syndle en Gastvrije Zorg, die op 7 november start.

Lees ook de andere delen in de serie Echte gastvrijheid

Deel 1: echte gastvrijheid in de zorg
Deel 2: visie tussen de oren
Deel 3: gewenste ervaringen
Deel 4: keuzes en kleine stapjes
Deel 5: beweging creëren

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels