blog

Patrick van Gerven: Mensenhuis

Mens & Gedrag

‘Hey Scheids, dat was toch buitenspel? Die nummer 14 moet je eens in de gaten houden! Je zit er naast scheidsie!’. Met een vingertje legt de speler er nog wat nadruk op. En dan hebben we het nog niet over de toeschouwers gehad.

Patrick van Gerven: Mensenhuis

Even de scheids plagen bij het nemen van een corner. Zou een scheidsrechter door al deze communicatie echt beter gaan fluiten of meer in het voordeel van de club of speler? In de jaren dat ik op het hoogste amateurniveau floot, werkte dat bij mij in ieder geval niet.

Compliment kan helpen

Complimenten zijn een zeldzaamheid. Toch zijn er spelers bij die snappen dat een compliment ook kan helpen. En andersom kan een scheidsrechter zelf met een compliment ook coachend leidinggeven en er vooral zijn zonder echt op te vallen. Veel irritatie op het veld ontstaat als de scheidsrechter niet tijdig de grens stelt. Het gevolg is dat emotie de overhand krijgt en de sturing zoekraakt. Dat zijn geen fijne wedstrijden, ook niet voor de scheidsrechter.

In gastvrijheidsdenken werkt het eigenlijk ook zo en dat maakt het vak ook zo leuk. Medewerkers hebben kaders nodig maar ook een scheidsrechter die de lijntjes bewaakt. Lijntjes waar je ook gerust eens overheen mag gaan. Waar een bewuste overtreding beloond wordt met een compliment. Waar trots gevoed wordt. Bewust gastvrij noem ik dat.

Niet zoeken naar eenheidsworst

Net als bij een team op een voetbalveld maken individuen het verschil van een voldoende naar goed en van goed naar zeer goed. Het is de kunst vrijheid te geven aan individueel leiderschap en niet altijd te zoeken naar eenheidsworst en standaarden. Daarmee val je immers niet op en creëer je geen fans. En fans zorgen voor de ‘goede proat’. En dat vraagt niet om een leidinggevende die vertelt wat jij als medewerker moet doen maar om een coach die het beste in iedereen naar boven weet te halen en ook nog in staat is de successen te vieren. Een coach die ook een grens stelt als dat nodig is.

Het communiceren en vieren van successen wordt vaak vergeten. Maar iedereen wil toch graag bij een team spelen dat succesvol is. Waar bewust aandacht is voor heel de ‘mens’, zowel zorggebruiker als zorgverlener. De zorg is bij uitstek de plek waar met gastvrijheid grote verschillen gemaakt worden. We zijn immers een mensenhuis. Een mensenhuis waar emotie, aandacht en betrokkenheid onderscheidende factoren zijn.

Baasjes en ego hebben we al genoeg

Scheidsrechters die niet om kunnen gaan met emotie op het veld staan er vaak voor zichzelf. En baasjes en ego hebben we in de zorg al genoeg. Dus liever geen vingertjes, maar doorspelen!

Patrick van Gerven is sectormanager eten, drinken en gastvrijheid in het Elkerliek ziekenhuis en voorzitter van de VKGE

> Lees ook Niek van den Adel: Revolutie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels