nieuws

Gilden Academie gaat voor gastvrije zorg

Mens & Gedrag

De aandacht voor gastvrijheid in de zorg is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen. Steeds meer zorginstellingen zien het grote belang van lekker eten en drinken in een gezellige ambiance met gastvrije medewerkers. Ook cliënten van de zorg eisen een gastvrije omgeving om in te vertoeven.

Gilden Academie gaat voor gastvrije zorg

Aandacht voor gastvrijheidszorg wordt een belangrijk issue waarin zorginstellingen zich kunnen onderscheiden. Met goede gastvrijheidszorg wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het welzijn van cliënten en patiënten.

Door Matthijs van der Pol

Theo Pieper en Stan Mertens, beiden bestuursleden van het Koksgilde, hebben zich de afgelopen jaren sterk beziggehouden met gastvrijheidszorg in zorginstellingen, onder meer met het project Gastvrijheidszorg met Sterren, waarvan de Sterrengids een onderdeel is. Pieper: ‘We merken dat er mede door de sterrengids steeds meer vraag komt naar ondersteuning in de vorm van kennis en vaardigheden. Zowel op het niveau van de Raad van Bestuur als van het management en de medewerkers. Vragen als: hoe maak ik een gastvrijheidszorgplan, hoe creëer ik meer hospitality in mijn zorginstelling, hoe zorg ik voor gastvrijere medewerkers. Wat kunnen we het beste met de maaltijden doen. Hoe zorgen we voor een gezellige ambiance.’ Mertens: ‘We zien simpelweg dat er grote behoefte is aan praktische informatie, waarmee direct veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Daarom hebben het Koksgilde en het Gastvrijheidsgilde samen de Gilden Academie opgericht. De academie moet zowel leden als niet leden gaan bereiken. De academie wordt gevuld met colleges, masterclasses en workshops voor zowel de zorg als de horeca. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in directie, management en medewerkers, juist om in te kunnen spelen op de specifieke behoeften die er zijn. In de zorg leven andere behoeften dan in de horeca. Maar er zijn ook veel raakvlakken. Het uiteindelijke doel voor de zorg is om de kwaliteit van de gastvrijheidszorg te stimuleren door allerlei bijblijfmogelijkheden te bieden.’

Weinig tijd
Pieper: ‘De colleges, masterclasses en workshops die we gaan aanbieden, zullen zeer redelijk geprijsd zijn en bovendien niet te veel tijd in beslag nemen. Eerdere ervaringen leren dat wanneer een training te lang duurt men dreigt af te haken. We weten dat managers en vakmensen het druk hebben en daar houden we rekening mee.’
Mertens: ‘De Gilden Academie wordt 30 september gepresenteerd in Hotel De Nieuwe Wereld in Wageningen. In oktober gaan de eerste activiteiten van start. De academie is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de gilden.’ Pieper: ‘De Gilden Academie begint aan een traject dat, als het goed is, nooit ophoudt, want er zijn voortdurend vernieuwingen, nieuwe invloeden vanuit het buitenland en vanuit de industrie en vooral ook vanuit de cliënten en patiënten.’

De Gilden Academie
De Gilden Academie is dé manier om bij te blijven in het vak. De academie is een initiatief van het Koksgilde en het Gastvrijheidsgilde, dus van vakmensen voor vakmensen. Het is voor zowel ondernemers, managers als medewerkers in horeca, recreatie, catering en zorg. Leden en niet-leden van de gilden. De Gilden Academie biedt colleges, masterclasses en workshops, die ieder 3 of 4 uur in beslag nemen en op verschillende plaatsen in het land worden gehouden. De spectaculaire opening van de Gilden Academie is op 30 september in Wageningen, waarna de activiteiten van start gaan. De academie werkt samen met organisaties en bedrijven die de gilden een warm hart toedragen. Meer informatie: www.gildenacademie.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels