nieuws

Ziekenhuis intensiveert opleiding roomservicemedewerkers

Mens & Gedrag

De 120 roomservicemedewerkers van het Deventer Ziekenhuis zitten momenteel in de schoolbanken voor een vervolgopleiding die hen in staat stelt de gastvrijheid naar een nog hoger plan te tillen. Speciale aandacht is er voor de communicatie, dieetleer en voedselveiligheid.

Ziekenhuis intensiveert opleiding roomservicemedewerkers

Toen het Deventer Ziekenhuis verhuisde naar de nieuwbouw besloot het flink te investeren in service en gastvrijheid. De patiënten kregen een soort ‘persoonlijk assistent’ die hen voorziet van voeding, beperkt schoonmaakwerkzaamheden rond het bed doet, een glaasje water haalt en (bijvoorbeeld) uitlegt hoe de telefoon werkt. Het ziekenhuis wilde zich met een brede invoering van roomservice onderscheiden van omliggende ziekenhuizen.

Scholing
Naast de vele nieuw aangetrokken medewerkers, volgde het personeel dat op deze functie solliciteerde, een opleiding tot roomservicemedewerker. Nu twee jaar na de verhuizing, zet het ziekenhuis een vervolgstap met een gastheer/-vrouw opleiding op VMBO niveau 2. Het werken en leren in de praktijk staat daarbij centraal. Zo gaan de roomservicemedewerkers de komende 1,5 jaar aan de slag met een (verdieping) op de vakken gastvrijheid, voedingsleer, voedselveiligheid, communicatie en horecamatig werken. De vaardigheden worden in de praktijk getoetst, het kennisniveau zoveel mogelijk met e-learning.

Naast de 80 medewerkers die voor gastheer/-vrouw leren, zijn er ook 45 medewerkers die de opleiding tot leidinggevende bediening (niveau 4) volgen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels