nieuws

‘Artsen hebben de neiging patiënten snel te onderbreken’

Mens & Gedrag

Niet alleen huisartsen, maar artsen in het algemeen hebben de neiging om een patiënt te onderbreken, vrij snel nadat een gesprek is begonnen. Dat zei Corine Jansen, professioneel luisteraar, afgelopen weekend in het Radio 1-programma Dit is de Dag.

‘Artsen hebben de neiging patiënten snel te onderbreken’

Artsen vallen patiënten na tussen de 18 en 23 seconden in de rede, zo blijkt volgens Jansen uit Amerikaans onderzoek. “Je begint te vertellen waar je last van hebt en een van de eerste vragen zou bijvoorbeeld kunnen zijn ‘hoe lang heeft u dat al?’, of ‘heeft u dat vaker?’.” Niet goed, vindt de professioneel luisteraar. “Dan is de patiënt nog helemaal niet klaar met het verhaal.”

Opgave

Jansen begrijpt wel waarom artsen vaak op deze manier communiceren. “Artsen zijn opgeleid om iemand beter te maken, dus die zoeken heel snel naar de diagnose”, aldus Jansen op Radio 1. “Als je als arts twintig tot dertig patiënten per dag ziet, is het een hele opgave om permanent in de luisterstand te staan.”

Corine Jansen werd op Radio 1 aangekondigd als ‘de eerste patiëntenluisteraar van Nederland’, hoewel ze zichzelf professioneel luisteraar noemt. Sinds 2009 is ze onder andere werkzaam bij het Radboud REshape & Innovation Center van het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen en sinds 2013 ook in de ouderenzorg bij zorgorganisatie Omring in Hoorn als patientluisteraar (Chief Listening Officer). “Ik luister naar mensen, patiënten die in een ziekenhuis liggen of oudere mensen die in een oudereninstelling wonen. Ik probeer erachter te komen voor zo’n instelling wat voor hun van belang is om goede zorg te krijgen, wat voor hun kwaliteit van leven is.”

Lees ook Kankerpatiënten hebben meer steun nodig

Verschil

De basisbehoefte van ieder mens, zo stelde Jansen op Radio 1, is om gehoord en begrepen te worden. “Mensen kunnen door hele bijzondere verhalen uit hun omgeving angst krijgen. Door goed te luisteren naar mensen kun je soms ontdekken dat iemand geen pillen nodig heeft of een behandeling, maar een luisterend oor. Probeer erachter te komen wie de mens achter de ziekte is. Er komt geen ziekte binnen, maar een mens die op dat moment iets heeft. Dat zou een verschil maken in de zorg.”

Klik hier om het hele interview met Corine Jansen te beluisteren.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels