nieuws

WhatsApp met Albert Schweitzer?

Mens & Gedrag

De afdeling Communicatie van het Albert Schweitzer ziekenhuis gaat drie maanden experimenteren met WhatsApp. Het ziekenhuis hoopt op deze manier beter en sneller te kunnen communiceren met bezoekers en patiënten.

WhatsApp met Albert Schweitzer?

“Via deze kanalen krijgen wij dagelijks tientallen vragen en reacties”, vertelt adviseur digitale media Ralph Bouman op de website van het ziekenhuis. “Mensen vinden het steeds normaler om langs relatief nieuwe wegen contact met een organisatie te maken. Als klantgericht ‘bedrijf’ willen wij daaraan tegemoetkomen. We monitoren actief de sociale media en we antwoorden of helpen waar we kunnen.”

WhatsApp

Vragen via WhatsApp die betrekking hebben op de medische behandeling, kunnen niet inhoudelijk worden beantwoord. Bouman: “Daar zitten natuurlijk allerlei restricties aan op het gebied van medische veiligheid en geheimhouding. Het zijn niet onze dokters die de WhatsApp bedienen, het is de afdeling Communicatie, die wel toegang heeft tot veel informatie. Alle denkbare algemene of huishoudelijke vragen zijn welkom. Als wij niet via WhatsApp kunnen antwoorden, geven we dat aan en helpen we de vragensteller verder op weg. We hopen erachter te komen of er behoefte is aan ons gebruik van dit communicatiemiddel en zijn benieuwd welke vragen er komen.”

Lees ook Ziekenhuizen steeds actiever op social media

Volgende dag

De WhatsApp-telefoon rouleert onder communicatiemedewerkers en wordt in elk geval op werkdagen tijdens kantooruren gebruikt. WhatsAppen buiten die tijd kan natuurlijk ook, maar het antwoord komt dan de volgende dag pas. Na drie maanden, eind april, wordt de proef geëvalueerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels