nieuws

‘Altijd gedrag van medewerkers ter discussie stellen’

Mens & Gedrag

Met elkaar in dialoog gaan en medewerkers blijven aanspreken op gedrag; volgens Gerry van der Hulst, directeur van bureau de professionele mens, cruciaal voor organisaties die gastvrijheid willen verbeteren.

‘Altijd gedrag van medewerkers ter discussie stellen’

De realiteit van de bewoner en de familie is anders dan die van de zorginstelling, weet Van der Hulst. “Daardoor loop je vaak tegen gedrag aan van medewerkers dat gebruikelijk is bij een ‘instituut’ maar niet past in het beeld dat de familie of bewoners hebben van gastvrijheid. Daar moet je over praten met elkaar. Het is belangrijk dat de cliëntenraad en familieleden meedoen in het traject: je leert van de dialoog met elkaar. Je moet het gedrag van medewerkers altijd ter discussie blijven stellen, je bent nooit klaar.”

E-learning

Van der Hulst heeft een e-learning over gastvrijheid ontwikkeld. “Dat lijkt vreemd, want gastvrijheid is deels kennis maar verder vooral een visie, de juiste attitude en goed communiceren. Maar door toetsend leren, dus antwoorden die goed of fout kunnen zijn, krijg je veel gespreksstof. E-learning is daarom heel goed toepasbaar. Omdat het doe-het-zelf-leren is, is het heel praktisch.”

Meer weten over de e-learning? Lees de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg, die 7 november verschijnt. Kijk ook eens op Deprofessionelemens.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels