nieuws

Virtuele gastvrijheid in het AMC

Mens & Gedrag

In het AMC denken artsen ook na over virtuele oplossingen voor de patiënten. Twee nieuwe apps helpen patiënten hun weg te vinden en moeten zo bijdragen aan de gastvrijheid in het Amsterdamse ziekenhuis. 

Virtuele gastvrijheid in het AMC

In het ziekenhuizen is het vaak lastig om de weg te vinden. Daar kwamen de artsen van het AMC achter door met de ogen van patiënten te kijken naar de bewegwijzering. “De gewone bewegwijzering is soms tegenstrijdig”, aldus Irem Baharoglu, neuroloog en onderzoeker in het AMC. “Dat zie je pas als je met mensen meeloopt.”

Navigatie

Ze besloot daarom samen met een aantal anderen een navigatie-app te ontwikkelen. De app werkt met de hulp van fotonavigatie. De makers van de app hebben alle routes in het ziekenhuis gefotografeerd. Op basis van de plattegronden en knooppunten berekent het systeem vervolgens de snelste en makkelijkste route, ook als dat betekent dat de patiënt in een enkel geval het beste buitenom kan lopen.

Taxi

Ook chirurg Marlies Schijven van het AMC heeft een app voor patiënten ontwikkeld, een zogeheten hospitality-app. Wanneer een patiënt een afspraak heeft in het ziekenhuis, kan hij met de app eenvoudig (of zelfs automatisch) een taxi bestellen. Zo wordt de patiënt op de juiste tijd naar het ziekenhuis gebracht.

Meer weten over het ontwikkelen van de apps? Lees dan het artikel ‘AMC lanceert apps voor navigatie en gastvrijheid’ in de nieuwe editie van ZorgInstellingen, net als Gastvrije Zorg een uitgave van Vakmedianet. Het blad verschijnt op 18 februari.

Lees ook Tips voor een nieuwe bewegwijzering

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels