nieuws

‘We kunnen heel veel leren van de Amerikanen’

Mens & Gedrag

Als het gaat over gastvrijheid in de zorg, kunnen we veel leren van de Amerikanen. Dat vindt Niek van den Adel, gastvrijheidstrainer en de nieuwe columnist van Gastvrije Zorg.

‘We kunnen heel veel leren van de Amerikanen’

De ‘how are you’ van Amerikanen vinden we vaak te overdreven of nep, weet Van den Adel. “Toch denk ik dat wij heel veel kunnen leren van de Amerikanen met hun Disney-methode. Je hebt heel duidelijk een backoffice en een frontoffice en in die laatste acteer je. Chagrijnig zijn op je werk kan dus niet meer. Je hebt een frontofficefunctie. Mensen gastvrij en dienstbaar ontvangen, hoort bij je vak. Ik vind acteren gewoon een vorm van professionaliteit.”

Lamgeslagen

Tijdens het gesprek met Gastvrije Zorg benadrukt Van den Adel meermalen dat het functionele gedrag van zorgpersoneel niet is geboren uit kwade wil. “Het is meer onkunde, omdat het ziekenhuis gewoon productief en functioneel is ingericht. Als ik in het ziekenhuis zou werken, zou ik binnen een maand lamgeslagen zijn als mij telkens verteld wordt dat ik eerst die gang klaar moet hebben, dan die gang, vervolgens die andere gang en ga zo maar door. Je wordt gewoon gedrild.”

Cliënt

Tot 2010 was Van den Adel – opgeleid aan de Hoge Hotelschool Leeuwarden – gastvrijheidstrainer voor adviesbureau Engel & Colfield. Nadat hij een ongeluk kreeg met zijn motor, werd hij plotsklaps een cliënt van gastvrijheid. Sinds vorig jaar is hij weer aan het werk als gastvrijheidstrainer, spreker en schrijver. Samen met zijn hond Joep trekt hij door het land.

Lees het interview met Nieke van den Adel – én zijn eerste column – in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg, die 28 februari verschijnt. 

Niet bekend met ons blad? Bekijk hier onze meest recente uitgaves.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels