nieuws

Zorg nog te voorzichtig met social media

Mens & Gedrag

Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. 41 procent gaat het gebruik intensiveren en 10 procent wil ermee starten. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Transmissie en communicatiebureau Room8.

Zorg nog te voorzichtig met social media

De zorg geeft vooralsnog de voorkeur aan de traditionelere social media, zoals Twitter en Facebook, waarmee velen binnen de organisatie al bekend zijn. Maar vaak hebben organisaties geen heldere aanpak geformuleerd. Een derde mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten geschikt zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken.

Achter

De aanleiding voor het onderzoek is de ogenschijnlijk late omarming van social media in de zorgsector, terwijl er inmiddels voldoende succesverhalen zijn, zowel nationaal als internationaal. Erik van de Nadort, creative director van communicatiebureau Room8: “Waar bedrijven in andere sectoren social media succesvol hebben omarmd, blijft de zorg nog wat achter.”

Lees ook: ‘Ziekenhuizen steeds actiever op social media

Doelgroep

De voordelen zijn inmiddels wel uitgetekend, zegt Van de Nadort. “Directer contact met je doelgroep, snellere dienstverlening en uitgebreidere communicatiemogelijkheden, maar zorginstellingen plukken er de vruchten nog niet van. Jammer, want juist nu wordt steeds beter inzichtelijk op welke media bepaalde doelgroepen zich bevinden. Daar kun je ook als zorg- of welzijnsinstelling heel gericht op inspelen.”

Een verslag van het onderzoek is hier te downloaden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels