nieuws

‘Meneer Jansen op kamer 12 is vloeibaar’

Mens & Gedrag

De manier waarop ziekenhuispersoneel vaak communiceert, komt de patiënt niet ten goede. Dat zegt John Hokkeling, gastvrijheidsdeskundige en eigenaar van organisatieadviesbureau Guest in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg.

‘Meneer Jansen op kamer 12 is vloeibaar’

“Ik verbaas me altijd over de manier waarop medewerkers met elkaar en met patiënten communiceren”, zegt Hokkeling. “Ik heb letterlijk een verpleegkundige op de gang tegen een collega horen zeggen ‘Op kamer 14 is een heup binnengebracht’. Dat ging over een man met een nieuwe heup. Of een voedingsassistent die tegen een verpleegkundige zei ‘Meneer Jansen op kamer 12 is vloeibaar’. Daar bedoelde ze mee dat meneer Jansen alleen vloeibare maaltijden geserveerd mag krijgen. Door dat kromme taalgebruik ontstaat er een afstandelijkheid waar die patiënt zich helemaal niet prettig bij voelt.”

Lees ook: ‘Ziekenhuis moet leren van patiëntverhalen’

Hokkeling denkt in de nieuwe Gastvrije Zorg hardop na over hoe hij een ziekenhuis zou runnen. Zijn eerste daad? “De naam van het ziekenhuis veranderen in gezondheidshuis.”
Waarom?
Lees het antwoord in de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg, die 25 april verschijnt.

 Gastvrije Zorg, is dat een leuk blad? Bekijk hier onze vorige uitgaves.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels