nieuws

Patiënt staat vaak helemaal niet centraal

Mens & Gedrag

‘Bij ons staat de patiënt centraal’, is een vaak gehoorde uitspraak in de zorg. Maar in veel gevallen is dat niet waar, zeggen de zorgprofessionals zelf.

Patiënt staat vaak helemaal niet centraal

Persoonlijke aandacht is misschien wel het belangrijkste voor patiënten in het ziekenhuis. Echter, persoonlijke aandacht is de meest onderschatte patiëntenwens, zegt 40 procent van de zorgmedewerkers. Dat blijkt uit een enquête onder ruim tweehonderd professionals.

Lees ook: Durf te vragen waar klanten behoefte aan hebben

Emoties

Wat wordt nog meer onderschat? 35 procent zegt: de behoefte van patiënten aan goede communicatie. Daarbij is er vanuit de medewerkers weinig aandacht voor de emoties van patiënten, zegt 25 procent van de zorgprofessionals. Bijna evenveel collega’s menen dat de behoefte aan een gastvrije ontvangst voor bezoek een onderschatte wens is.

De enquête werd gehouden door visieontwikkelingsbureau Momoko Visions Trends Concepts tijdens de beurs Welkom in de Zorg. De uitslag onderschrijft wat visieontwikkelaar Monique Willemse van Momoko in haar dagelijkse praktijk ervaart. “Bij bezuinigingsoperaties en efficiencyslagen raakt de cliënt gemakkelijk steeds verder uit beeld. Een patiënt in het ziekenhuis kan vaak niet beoordelen of een arts goed kan opereren. Maar wel of hij/zij de tijd voor hem heeft genomen en compassie heeft getoond.”

Gastvrijheid

Volgens Willemse is goed afgestemd gedrag van grote invloed op het welzijn en herstel van de gast én op de reputatie van een zorginstelling. “Veel professionals onderschrijven dat. Gastvrijheid is een belangrijker component in het zorgaanbod dan goede medische hulp alleen. Zorgorganisaties moeten bezuinigen en zich tegelijkertijd vernieuwen. Daarbij lopen ze vaak vast op een gebrek aan tijd en ingesleten processen. Wil je dat doorbreken en toch meer aandacht aan de cliënt kunnen geven dan moet er een omslag in het denken over gastvrijheid en de zorg voor cliënten plaatsvinden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels