nieuws

Apotheker neemt patiënten in de maling

Mens & Gedrag

Net als in het ziekenhuis verwacht je bij de apotheek op een vriendelijke en eerlijke manier geholpen te worden. Maar de apotheker neemt patiënten vaak in het ootje, zegt de Consumentenbond.

Apotheker neemt patiënten in de maling

Ze rekenen namelijk geld voor een gesprekje met de patiënt bij de uitgifte van een nieuw medicijn, maar voeren dat gesprek niet of gebrekkig. Dat concludeert de Consumentenbond na een klein onderzoek waarbij mysterypatiënten een nieuw middel kwamen afhalen. Van de 39 die de bond bezocht, voldeed slechts één apotheker aan alle voorwaarden van het zogenoemde ‘eerste-uitgiftegesprek’.

Lees ook: Apotheker knoeit met uitleg

Extra

Een apotheker mag een bedrag van rond de 6 euro rekenen voor de uitgifte van een medicijn en nog eens 6 euro als het gaat om een medicijn dat voor de klant nieuw is of dat hij of zij langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt. Ook als de dosering verandert, mag er nu nog extra geld worden gevraagd. Daarvoor moeten medewerkers wel een gesprek met de klant voeren om onder meer de werking en eventuele bijwerkingen uit te leggen, evenals de mogelijke wisselwerking met andere medicijnen. Ook moet duidelijk worden of de klant de informatie begrijpt.

De Consumentenbond vindt de uitkomst van het onderzoek ‘schokkend’, vooral omdat apothekers, volgens de bond, zeggen dat verreweg de meeste patiënten tevreden of zeer tevreden zijn over hun eerste-uitgiftegesprek. Bij de bond zijn echter veel klachten binnengekomen over deze gesprekken en de kosten daarvoor.

Transparant

De opbouw van de kosten van medicijnen is al jaren hetzelfde, maar apothekers moeten sinds begin dit jaar de verdeling inzichtelijk en transparant maken. Daardoor kan de klant nu zien welke kosten bovenop de prijs van een medicijn komen. Apotheken benadrukken overigens dat de kosten een gemiddelde zijn, omdat de gesprekken per klant sterk in lengte kunnen verschillen.

De brancheorganisatie van apothekers, de KNMP, heeft aan de Consumentenbond laten weten de uitkomsten van het onderzoek te zien ‘als een aansporing om apotheken te blijven stimuleren service en kwaliteit hoog in het vaandel te houden’.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels