nieuws

‘Laten zien dat we betrokken zijn’

Mens & Gedrag

Aandacht voor de achtergrond en de verhalen van alle bewoners; dat moet volgens Coen Schelfhorst, oprichter en eigenaar van trainingsbureau OOKs Hospitality & Leisure, een speerpunt zijn in het verzorgingshuis. Gastvrije Zorg sprak met hem.

‘Laten zien dat we betrokken zijn’

In de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg denkt Coen Schelfhorst hardop na over wat hij zou doen als hij een verzorgingshuis zou runnen. Ten eerste maakt hij er een punt van niet te praten over ‘bewoners’ of ‘klanten’, maar over ‘gasten’. Daarnaast is betrokkenheid voor hem een sleutelwoord.

Grijze haren

“Eigenlijk moeten we van iedere gast weten wat ze vroeger gedaan hebben in hun leven als we echt betrokken willen zijn”, meent Schelfhorst. “Want vaak zien we alleen nog maar grijze haren, maar die meneer was een bankdirecteur of groenteboer, en die mevrouw werkte in een dierenwinkel. Er zitten verhalen in die mensen. Hoe belangrijk maak je mensen als je aandacht hebt voor die verhalen?”

Schelfhorst heeft zijn sporen verdiend in de hotellerie en voordat hij in 2013 OOks opzette, mocht hij tien jaar lang de Efteling zijn werkplek noemen, waar hij onder andere de horeca naar een hoger niveau tilde.

Waan van de dag

Een attractiepark heeft in wezen dezelfde taak als een verzorgingshuis, zegt Schelfhorst. Mensen weghalen uit de waan van de dag, ze betoveren, dat is één van de belangrijkste doelstellingen van een attractiepark, vertelt de gastvrijheidstrainer. “In de zorg doe je dat door aandacht te geven. Zo ken ik een woonzorgcentrum waar ze oude foto’s van de stad aan een wand hebben opgehangen tijdens een themamaand over nostalgie. Daardoor raken mensen in gesprek over hoe de stad er vroeger uitzag.”

Lees het hele interview met Coen Schelfhorst in de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg.

>>TIP: Lees ook Persoonlijke deuren geven toegang tot persoonlijke verhalen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels