nieuws

‘Een chirurg zo bot als een bijl? Niet aannemen!’

Mens & Gedrag

Gastvrijheid begint met het aannemen van personeel en het ondertekenen van een missiestatement. Dat zegt Piet Hendrikx, coördinator Track Foodservice Hotel Management School Maastricht, in de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg.

‘Een chirurg zo bot als een bijl? Niet aannemen!’

Het aannemen van de medewerkers gaat vaak ten onrechte alleen op basis van vaardigheden en diploma’s, zegt Hendrikx. “Die kennis moet natuurlijk aanwezig zijn maar je moet vooral ook kijken naar passie, talent, connectiviteit en empathisch vermogen. Als je geen contact kunt maken en je niet kunt inleven, ben je niet geschikt om in een mensenomgeving te werken. Iemand kan nog zo’n goede chirurg zijn, neem hem niet aan als hij zo bot is als een bijl.”

Missiestatement

Maar het blijft natuurlijk niet bij het aannemen. Hendrikx: “Naast het arbeidscontract moet een nieuwe medewerker in mijn optiek ook een missiestatement ondertekenen. Je moet als organisatie een visie hebben op drie elementen: het verblijf, de voeding en het gedrag. De medewerker moet een klik hebben met de core value, de kernwaarden van de instelling.”

Elkaar aanspreken

Het is volgend Hendrikx van belang dat medewerkers zelf hun verantwoording nemen. “Door te tekenen, committeer je je aan de waarden. Vervolgens moet je borgen: afspreken dat je elkaar aanspreekt op gedrag, elkaar helpt en de kernwaarden bespreekt op het werk, ze verankert in het functioneringsgesprek. Ik geloof heel erg in committment creëren. Een transparante werkwijze is daarvoor noodzakelijk.”

Lees het hele interview met Piet Hendrikx in de eerstvolgende editie van Gastvrije Zorg.

Fotografie Marcel van Hoorn Fotografie

>>TIP: Lees ook ‘Vraag medewerkers of ze fan zijn van je organisatie’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels