nieuws

Award-winnaar zorgcatering: ‘Het gaat erom dat je een heldere visie hebt’

Mens & Gedrag

Het feit dat Jetze Jan Dijkstra door Misset Catering is uitgeroepen tot de Beste manager eten en drinken in de zorg, ligt niet alleen aan hem, vindt hij. De afdelingsmanager hotelservices bij Reinier de Graaf Groep in Delft kijkt vooral naar wat zijn team het afgelopen jaar heeft bereikt op het gebied van eten en drinken.

Award-winnaar zorgcatering: ‘Het gaat erom dat je een heldere visie hebt’

“We werken met een team, met mensen die veel ideeën hebben en met passie te werk gaan”, zegt Dijkstra. “Ik ben dan de kapitein die waar nodig bijstuurt. Alleen deze titel voor mij zou de rest tekort doen.” Dijkstra denkt wel te weten waarom de jury uiteindelijk voor hem heeft gekozen. “Omdat we het afgelopen jaar een prachtig nieuw ziekenhuis hebben opgeleverd. We hebben vanaf het begin met een hotelmatige gedachte gewerkt, dat is uniek in de ziekenhuissector.”

À la carte

Het Reinier de Graaf Gasthuis serveert gasten niet middels een buffet. Het ziekenhuis heeft ervoor gekozen om gasten in een a la carte-restaurant te ontvangen waar ze aan tafel bediend worden. “99 procent van de ziekenhuizen kiest voor een buffet”, weet Dijkstra. “Maar in het kader van gastvrijheid geloven wij in a la carte, omdat je de gasten nog meer ontzorgt.”

Daarnaast heeft het ziekenhuis voor patiënten maaltijden beschikbaar gesteld van een hoog niveau, geïnspireerd op de schilderijen van Vermeer. Dijkstra: “Patiënten zijn heel erg verrast over het niveau en de presentatie. Sommige vinden het wel heel erg luxueus voor een ziekenhuis. De Vermeer-maaltijden en het a la carte-restaurant zijn twee elementen die het eten en drinken in het ziekenhuis een enorme impuls hebben gegeven.”

Reinier de Graaf Pascal Jalhay

Pascal Jalhay, chef-createur bij Marfo, ontwikkelde voor het ziekenhuis ‘De Heerlijckheden van Vermeer’

 

Heldere visie

Volgens Dijkstra ontbreekt het in de ziekenhuissector vaak aan een goed uitgedacht concept op het gebied van eten en drinken. “Het gaat erom dat je als ziekenhuis een heldere visie hebt en weet wat je wilt en kunt. Ik zie toch heel veel ziekenhuizen die daar onvoldoende over na hebben gedacht. Men heeft de mond er vol van, maar als het tijd is voor actie, wordt er snel naar cijfers gekeken in plaats van wat het met de mensen doet.”

Extra beleving

Dijkstra is ook trots op de maaltijdserveerwagen die samen met Mobitech is ontwikkeld. “Iedereen kent de broodserveerwagen voor de lunch, maar wij zetten ook een serveerwagen voor de avondmaaltijd in die ook als drankenwagen wordt gebruikt. Avondmaaltijden worden aan het bed afgegarneerd, wat voor extra beleving zorgt bij de patiënt.” De maaltijdserveerwagen is volgens Dijkstra het gevolg van een creatieve aanpak. “In de samenwerking met de leveranciers sturen we niet alléén op cijfers. Want dan krijg je niet de creativiteit die nodig is om het niveau van eten en drinken te verbeteren.”

Lees ook: Beste manager eten en drinken in de zorg bekend

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels