nieuws

Meest patiëntvriendelijke zorginstellingen én zorgverlener bekend

Mens & Gedrag

Twee primeurs voor ZorgkaartNederland: niet alleen zijn de meeste patiëntvriendelijke ziekenhuis en kliniek bekendgemaakt, maar zijn voor de eerste keer ook prijzen uitgereikt aan een verpleeg- of verzorgingshuis en een individuele zorgverlener.

Meest patiëntvriendelijke zorginstellingen én zorgverlener bekend

De Patiëntvriendelijksprijs 2015 in de categorie Ziekenhuizen is uitgereikt aan het Deventer Ziekenhuis, dat daarmee het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem opvolgt als meest patiëntvriendelijke ziekenhuis. Volgens het juryrapport onderscheidt het Deventer Ziekenhuis zich in de verzorging en begeleiding, een goed verlopen behandeling, een goede voorlichting, een snelle behandeling en korte wachttijden. Opvallend is ook het grote aantal waarderingen waarin wordt aangegeven dat het personeel erg vriendelijk is.

De tweede en derde prijs bij de ziekenhuizen zijn respectievelijk voor het Ziekenhuis St. Jansdal in Harderwijk en het Sint Jans gasthuis in Weert. De top drie onderscheidt zich met name in het personeel en de informatievoorziening. Patiënten geven ook aan veel waarde te hechten aan duidelijke uitleg, deskundigheid en vriendelijk personeel.

Lees ook: ‘Patiëntgericht handelen kan veel beter in ziekenhuiszorg’

Begeleiding

In de categorie meest patiëntvriendelijke kliniek neemt de Sint Maartenskliniek in Nijmegen het stokje over van Alexander Monro Borstkankerziekenhuis in Bilthoven. Ook hier waren de verschillen klein in de top drie, die verder bestond uit DC Klinieken in Almere en Andros Mannenkliniek in Arnhem. Over de Sint Maartenskliniek zegt het rapport: “Patiënten van de Sint Maartenskliniek zijn vooral tevreden met de begeleiding. Het personeel neemt de tijd en er wordt goed naar de patiënt geluisterd.”

Personeel

Nieuw dit jaar is de prijs voor het meest cliëntvriendelijke verpleeg- of verzorgingshuis. Deze is gewonnen door Opella in Ede. Volgens het rapport is het vooral het personeel wat maakt dat Opella zo goed wordt beoordeeld.

Dit jaar is ook voor het eerst een individuele zorgverlener uitgeroepen tot meest patiëntvriendelijk. Dat is cardioloog Leonard Hofstra van Cardiologie Centra Nederland, die volgens het rapport zijn patiënten serieus neemt en goed naar hen luistert.

De Patiëntvriendelijkheidsprijs is een initiatief van patiëntenfederatie NPCF en ZorgkaartNederland. Deze jaarlijkse prijs wordt gebaseerd op waarderingen die patiënten achterlaten op Zorgkaartnederland.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels