nieuws

Virtueel spel leert zorgverlener persoonlijk gesprek te voeren

Mens & Gedrag

Door de digitalisering van de zorg dreigt het persoonlijk contact verloren te gaan, denken sommigen. Maar het één kan het ander ook versterken, zo laten de makers van een nieuwe game zien.

Virtueel spel leert zorgverlener persoonlijk gesprek te voeren

Het gaat om een zogenaamde ‘serious game’, genaamd De Virtuele Patiënt. Met de game oefenen zorgprofessionals gesprekken met mensen die bovengemiddeld last hebben van meerdere en complexe problemen. In de Utrechtse wijk Overvecht is hiervoor met succes een nieuwe aanpak ontwikkeld.

Een belangrijke onderdeel van deze aanpak is het op een andere manier voeren van persoonlijke gesprekken. “De Virtuele Patiënt helpt om een gesprek zo te sturen dat je samen de lichamelijke, geestelijke, maatschappelijke en sociale problemen ontwart. De patiënt kan daardoor een effectievere behandeling krijgen”, aldus Ruth Lenstra, praktijkondersteuner van huisartsenpraktijk De Dame en Gezondheidscentrum Ondiep.

Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Gastvrije Zorg!

Uniek

De Virtuele Patiënt is ontstaan uit een samenwerking tussen de Utrechtse zorgprofessionals en de bachelor Gametechnologie van de Universiteit Utrecht. Het spel wordt in samenwerking met de gemeente Utrecht verder ontwikkeld. Volgens de makers is de game uniek omdat de patiënt met emoties reageert op vragen die hem gesteld worden. De speler ervaart daardoor een ‘voelbaar gesprek’.

“Er bestaan meer online leeromgevingen om communicatievaardigheden te trainen maar juist op het niveau van emoties gaat het vaak mis”, licht prof. dr. Johan Jeuring, hoogleraar Softwareontwikkeling voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht toe. “Daarnaast biedt de flexibele structuur van de game de mogelijkheid langere gesprekken te oefenen. Bovendien voeren professionals zelf een gespreksscenario in aan de hand van een praktijkcasus, waardoor zij hun ervaringen kunnen delen. Dit versnelt het leerproces.”

In kaart

De nieuwe aanpak voor mensen met meerdere en complexe problemen is onderdeel van Utrecht Gezond!, een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en zorgverzekeraar Achmea. Het uitgangspunt is het in kaart brengen van alle belemmeringen die een patiënt ervaart – van lichamelijke tot maatschappelijke problemen – waardoor gezondheidsrisico’s door over- of onderbehandeling voorkomen kunnen worden. Het idee is dat patiënt hierdoor weer in hun kracht komen te staan en de stad meer mensen krijgt die actief meedoen.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels