nieuws

GGZ-hulplijn slaat alarm

Mens & Gedrag

De anonieme hulplijn Sensoor slaat alarm om het toenemend aantal schrijnende verhalen van mensen, die door lange wachtlijsten en sluiting van afdelingen aan hun lot worden overgelaten.

GGZ-hulplijn slaat alarm

Dat schrijft het AD.

Grote zorgen

Sensoor, dat jaarlijks 250.000 telefoontjes krijgt, maakt zich grote zorgen om de vele gesprekken met mensen die niet of te laat terechtkunnen bij een GGZ-instelling. Er wordt voor honderden miljoenen euro’s bezuinigd, waardoor een derde van de plekken verdwijnt.

“Mensen komen tussen wal en schip terecht”, stelt woordvoerster Karin Prins van Sensoor. “Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie.”

Lees ook: ‘Kwaliteit van geestelijke gezondheidszorg neemt af’

Hulp

Zelfs mensen in crisissituaties en met ernstige psychische stoornissen bellen naar Sensoor, omdat ze nergens hulp krijgen. “Op dat moment kunnen we wel iets betekenen. Kalmeren om erger te voorkomen, maar er moet meer gebeuren. Wij bieden geen therapie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels