nieuws

Hoe voorkom je dat thuiszorgmedewerkers afknappen?

Mens & Gedrag

Thuiszorgmedewerkers zitten de laatste tijd minder goed in hun vel. Ze krijgen te maken met snelle veranderingen en voor sommigen is het lastig dat tempo bij te benen. De vraag is waar de oplossing ligt.

Hoe voorkom je dat thuiszorgmedewerkers afknappen?

Onder meer bij de ondernemingsraad, zegt or-trainer Hans Hautvast. De hele transitie in de zorg is onderdeel van het nieuwe overheidsbeleid. Geen or die die trend kan keren. “Maar een or kan wel zorgen dat men oog blijft houden voor de gevolgen. Hij kan invloed uitoefenen op het tempo en zich richten op maatregelen die voorkomen dat mensen afknappen.”

Zorgen voor

Hautvast schetst het probleem: “De meerderheid van de medewerkers doet dit werk al twintig jaar. Dat wil zeggen: ze houden zich al twintig jaar bezig met dat ‘zorgen voor’. Dat is de reden dat ze dit werk zijn gaan doen, daar ligt hun passie, heel veel passie vaak. En nu moeten ze opeens overschakelen op ‘zorgen dat’. Voor veel mensen is dat een andere manier van werken, waar ze niet voor zijn opgeleid. Dat kost moeite”

‘Zorgen dat’ wil bijvoorbeeld zeggen dat het huis wordt schoongemaakt – maar niet noodzakelijkerwijs door de thuiszorgmedewerker. “Die gaat allereerst kijken wat de cliënten nog zelf kunnen. En of die niet kunnen terugvallen op ondersteuning van familie en vrienden. Dat kan betekenen dat de medewerker zelf vooral bezig is met organiseren. En daarvoor is zij niet in de zorg gaan werken.”

Valkuil

Hier ligt dus een rol voor de ondernemingsraad, maar ook een valkuil, waarschuwt Hautvast. Want veel or’en zorgen er vooral voor dat ze bij de besluitvorming worden betrokken. Wat bij hen ondersneeuwt is de inhoud. “Een or moet oppassen dat hij niet vervalt in een steriel proceduregevecht: waar mogen we wel en niet over meepraten? Wat ik vaak mis is de vraag wat ondernemingsraden vervolgens willen adviseren. Wat is hun visie? Als je louter spreekbuis wordt van wat bij de achterban leeft, zegt de bestuurder vaak dat je je te veel richt op incidenten.”

Overeenkomst

Een or moet balanceren, en volgens Hautvast is dat mogelijk door bij de bestuurder aan te dringen op een ondernemingsovereenkomst. “Je hebt daarvoor duidelijke argumenten. Ten eerste is dit veranderingsproces zo complex dat er zaken moeten worden vastgelegd. En de tweede: juist met zo’n overeenkomst laat je zien dat je oog hebt voor de zorgen van je personeel. De beslissingen worden niet genomen over hun hoofden heen, er wordt naar hen geluisterd en het tempo van de veranderingen kan eventueel worden aangepast.”

Veiligheid

Volgens Hautvast is het creëren van een gevoel van veiligheid het belangrijjkst. “Nogmaals, veel van die medewerkers hebben twintig jaar gewerkt met het oude zorgconcept, en moeten nu plotseling omschakelen. Dat schept onzekerheid, en dus moet je vastleggen dat ze de ruimte krijgen om zich te verbeteren. Dat ze niet op de eerste fout worden afgerekend. Alleen zo kun je voorkomen dat mensen afknappen.”

Hans Hautvast is spreker op het Congres ‘Veranderen zonder zorg’ op 4 juni in Doorn. Daar behandelt hij ook andere veranderingen in de zorgsector, zoals vermindering van bureaucratie en het instellen van zelfsturende teams.

Meer info: orinformatie.nl/veranderenzonderzorg

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels