nieuws

Zorgprofessional vooral tevreden over eigen gastvrije gedrag

Mens & Gedrag

Wie heeft weleens van gastvrijheidsarrogantie gehoord? Het schijnt namelijk nogal vaak voor te komen in de zorg. 

Zorgprofessional vooral tevreden over eigen gastvrije gedrag

Tijdens de vakbeurs Zorgtotaal heeft Guest een onderzoek uitgevoerd voor Hospitality Management Nederland (vHMN) en foodcare professionals over gastvrijheid in de zorg. Wat blijkt? Veel respondenten vinden zichzelf goed opgeleid in gastvrijheid maar hun collega een stuk minder.

Gezamenlijk

Vrijwel iedere respondent vindt gastvrijheid belangrijk binnen de organisatie, maar krap de helft van de respondenten geeft aan dat zij actief zijn met het ontwikkelen van gastvrijheid in het team of de organisatie.
De meeste respondenten (90 procent) zijn het er ook over eens dat gastvrijheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is en niet bij een specifieke functie hoort.

Twee derde van de respondenten denkt dat de kennis en inspiratie over gastvrijheid voornamelijk van thuis en uit de horeca komt. Ook blijkt dat 81 procent zichzelf voldoende opgeleid vindt in gastvrijheid maar de collega een stuk minder (53 procent).

Lees ook: ‘De beste zijn, boeit dat de patiënt wel?’

Gastvrijheidsarrogantie

Deze twee uitkomsten bevestigen het fenomeen ‘gastvrijheidsarrogantie’ dat we breed tegenkomen in ons land, aldus Guest.  “Gastvrijheidsarrogantie is geworteld in ons oer-Hollands gezegde ‘behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden’. Deze ogenschijnlijk goed bedoelde spreuk legt het probleem van gastvrijheid feilloos bloot. We geven de ander een beleving die we zelf zouden willen hebben. Gastvrijheid is een beleving van de gast, dus de gast zou het uitgangspunt moeten zijn.”

Dag van de Gastvrijheid

Een mooie gelegenheid om inspiratie en kennis op te doen over deze onderwerpen is de ‘Dag van de Gastvrijheid’ die op 19 november 2015 in Utrecht wordt georganiseerd door vHMN, foodcare professionals en Food Hospitality.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels