nieuws

‘De zorgwereld heeft niet geleerd te communiceren’

Mens & Gedrag

Dat er zorginstellingen zijn waar het niet zo goed gesteld is met gastvrijheid, wordt af en toe pijnlijk duidelijk. Gastvrije Zorg sprak gastvrijheidstrainer Milo Berlijn, die talloze keren als undercover voedingsassistent, coassistent en verpleegkundige met zorgprofessionals is meegelopen. 

‘De zorgwereld heeft niet geleerd te communiceren’

In gesprek met Gastvrije Zorg vertelt Berlijn, eigenaar van Trainmark en Pimp, over de interacties waar hij getuige van is geweest.

Dankjewel

“De live-verbinding is het allerbelangrijkste wat er is. Ik was een paar maanden geleden op een afdeling, daar was een mevrouw die met haar moeder even lekker was wezen wandelen in het zonnetje. Ik zei tegen de verpleegkundige: ‘Ik hoorde je gisteren heel erg zeuren over kinderen die hun ouders niet even meenemen voor een wandelingetje.’ En ik vroeg haar: ‘Heb je deze mevrouw nu bedankt dat ze haar moeder heeft meegenomen?’ Nee, dat had ze niet, omdat het normaal was dat men dat deed.

‘Maar gisteren zei je tegen me dat niemand het doet’, hield ik haar voor. ‘Misschien is het nu verstandig om dankjewel te zeggen.’ Ik vroeg haar ook: ‘Merk jij nou wat aan die mevrouw ’s avonds?’ Het antwoord was ‘ja’. ‘Ze eet beter en ze slaapt beter.’ Ik weer tegen die verpleegster: ‘Zeg dat dan ook een keer tegen die mevrouw, liefst in het bijzijn van familieleden van andere mensen. Ga nu eens de positieve voorbeelden benoemen in het bijzijn van anderen.’

Lees ook: Zorg niet bereid dingen anders te doen

Het gaat volgens Berlijn om de intrinsieke motivatie.”De zorgwereld heeft niet geleerd te communiceren en denkt nog steeds in hiërarchie. ‘Ík ben de zuster of broeder.’Nee, je bent een dienstverlener, maar dat is voor die jongens en meisjes niet te bevatten. Maar ik blijf tegen het systeem aantrappen.”

Tegenhouden

Berlijn is niet zo positief over veranderingen op dit gebied. Hij legt uit hoe dat volgens hem komt. ““In ziekenhuizen zie je dat medici, de informele leiders, dingen heel erg tegenhouden. Het eigenbelang is groter dan de andere belangen. De specialist bepaalt wat er gebeurt. Dat is heel raar. Daarnaast is er een leiderschapsprobleem. De huidige leiders (even de RvB buiten beschouwinggelaten) zijn in het verleden op basis van loyaliteit doorgeschoven, maar de medewerkers onder hen zijn in toenemende mate hbo-geschoold. Die kunnen ze nooit aan. En dan zijn er nog 88 verschillende concepten die moeten worden doorgevoerd: lean, mean, green. Uiteindelijk is men meer bezig met formulieren dan met het werk aan het bed.”

Lees het hele interview in de nieuwste editie van Gastvrije Zorg.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels