nieuws

Ouderen krijgen hulp bij gemeentelijke informatiebrij

Mens & Gedrag

Kan ik een traplift krijgen? Wanneer is het seniorenzwemuurtje? Vragen die bij veel ouderen leven, maar waarop ze de antwoorden op de gemeentelijke websites vaak lastig kunnen vinden omdat ze verdwalen in de brij aan regels en informatie. De OuderenOmbudsman schiet nu te hulp.

Ouderen krijgen hulp bij gemeentelijke informatiebrij

De OuderenOmbudsman bundelt per gemeente alle relevante informatie op de website Ouderenombudsman.nl/gemeenten. De eerste honderd gemeenten, waaronder Amsterdam en Den Haag, staan nu online. Aan het einde van het jaar moet de informatie over alle 393 gemeenten van Nederland terug te vinden zijn op de website.

Eerste slag

“We zijn heel blij dat we deze eerste slag nu hebben gemaakt”, vertelt Sabine Lorsheijd van het Nationaal Ouderenfonds en projectleider van de campagne ‘OuderenOmbudsman in uw gemeente’. “Bij ons komen veel telefoontjes binnen van ouderen die bepaalde informatie gewoon niet kunnen vinden. Ze willen bijvoorbeeld weten of ze recht hebben op een persoonsgebonden budget of waar ze een gehandicaptenparkeerkaart kunnen aanvragen. Met dit soort vragen kunnen ze natuurlijk bij hun gemeente terecht, maar omdat de informatie vaak zo versnipperd op de website staat, lukt het niet om het te vinden.”

Inzichtelijk

De OuderenOmbudsman heeft daarom alle gemeenten in Nederland aangeschreven en gevraagd mee te werken aan het inzichtelijk krijgen van alle relevante informatie op het gebied van zorg en welzijn, wonen, geldzaken en werk. Een verzoek, waar veel gemeenten positief op reageerden.

Op OuderenOmbudsman.nl/gemeenten zijn de meest gestelde vragen nu gebundeld en zo beantwoord dat het voor de oudere meteen duidelijk is bij welke instantie of loket hij of zij moet zijn. Hierbij is ook informatie van gemeentelijke welzijnsorganisaties meegenomen, zodat mensen weten aan activiteiten ze in hun gemeente kunnen deelnemen.

Mist er toch nog informatie, dan kunnen mensen altijd terecht bij de OuderenOmbudsman via 0900-6080100 (lokaal tarief), zodat er alsnog kan worden doorverwezen naar de juiste instanties.

Juiste advies

De OuderenOmbudsman is in 2012 gelanceerd door het Nationaal Ouderenfonds, om ouderen te helpen met het juiste advies of om mensen door te verwijzen naar de juiste instanties. Ook inventariseert de OuderenOmbudsman zorgen, klachten en ervaringen van ouderen en verzamelt op landelijk niveau de knelpunten. Gemeenten en het Nationaal Ouderenfonds krijgen zo meer inzicht in zorgen, klachten, misstanden en maatschappelijke signalen en kunnen hier op anticiperen.

De OuderenOmbudman beschikt ook over een app. Deze is zowel voor Apple als Android gratis te downloaden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels