nieuws

Meander MC meet klanttevredenheid via iPad

Mens & Gedrag

Meander Medisch Centrum in Amersfoort is gestart met een nieuwe manier om de ervaring van de patiënt te achterhalen. Via het beantwoorden van vragen op een iPad kunnen mensen laten weten hoe ze hun bezoek aan het ziekenhuis hebben ervaren.

Meander MC meet klanttevredenheid via iPad

Met de resultaten hoopt het ziekenhuis continu de zorg verder te verbeteren.

Wachttijd

Op elke polikliniek staan nu zuilen met iPads opgesteld. Na het bezoek aan een specialist kan de patiënt op het scherm negen vragen beantwoorden. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over de wachttijd, de ontvangst en de klantgerichtheid.

Het invullen neemt maximaal twee minuten in beslag. De antwoorden worden direct verwerkt in grafieken en tabellen. Het management van de afdeling kan de uitkomsten direct inzien en indien nodig actie ondernemen. Bijvoorbeeld wanneer de wachttijd als te lang wordt ervaren.

Positieve effecten

De nieuwe manier van klanttevredenheidsmeting heeft nu al positieve effecten: meer inzicht in de beleving van de patiënt, effectiever werken en meer feedback voor de medewerkers.

Enkele grote ziekenhuizen in Nederland werken reeds met deze digitale vragenlijsten.

Meander Medisch Centrum heeft vorig jaar een proef uitgevoerd op de kinderafdeling. In het najaar van 2015 komen de vragenzuilen ook te staan op afdelingen als Spoedeisende Hulp, Radiologie & Nucleaire geneeskunde, het opnameplein en de dagbehandeling.

Lees ook: ‘Focus niet te veel op digitaliseren’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels