nieuws

‘Mensen in rolstoel weggekeken door bediening’

Mens & Gedrag

Als het gaat over gastvrijheid, kan de zorg veel leren van de horeca. Maar volgens de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (Ango) ervaren mensen in een rolstoel de horeca vaak niet als gastvrij.

‘Mensen in rolstoel weggekeken door bediening’

Ango-voorzitter Fini de Paauw ziet het incident van afgelopen weekend op het terras van de Bloemendaalse strandtent Parnassia, waarbij een ALS-patiënt zou zijn weggestuurd omdat hij niet in staat was iets te bestellen, niet als een uitzondering. “Het komt vaker voor dat mensen in een rolstoel niet worden begrepen, of zelfs worden weggekeken door de bediening”, zegt De Paauw in een reactie op de website van Ango.

Achteraan zitten

De Paauw, die zelf in een rolstoel zit, vertelt over een eigen ervaring in Goes. “In een restaurant werd mijn groep na binnenkomst gevraagd helemaal achteraan te gaan zitten. Dan zouden de overige bezoekers ons niet te veel hoeven te zien.”

Ango wijst op een onderzoek dat het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid vorig jaar uitvoerde naar toiletten in onder meer de horeca, winkelcentra en zorginstellingen. Van de 175 onderzochte wc’s bleek slechts een derde geschikt te zijn voor mensen in een rolstoel.

Geld verdienen

Volgens De Paauw zijn ondernemers die alleen maar denken aan kosten ‘kortzichtig’. Toch ziet hij verbetering. “We hebben weleens berekend dat zo’n twaalf procent van alle mensen een of andere handicap heeft. Die kun je ook als groep zien om geld aan te verdienen. Gelukkig realiseren steeds meer horecaondernemers zich dat.”

Bronnen: rtlnieuws.nl, ango.nl

Lees ook de column van Niek van den Adel, over zijn ervaring als gehandicapte in het UMC Utrecht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels