nieuws

‘Beter luisteren naar patiënt voorkomt fouten’

Mens & Gedrag

Zorgaanbieders moeten beter luisteren naar patiënten om fouten te voorkomen. Ook moeten patiënten beter worden geïnformeerd over onder meer de behandeling en de uitkomsten daarvan. Dat zegt patiëntenfederatie NPCF.

‘Beter luisteren naar patiënt voorkomt fouten’

Bijna de helft (45 procent) van de patiënten heeft wel eens meegemaakt dat het fout of bijna fout ging met een medische beslissing, zo blijkt uit een onderzoek van de NPCF onder tienduizend mensen, waarin ze hun ervaringen met zorgverleners beoordeelden.

Hoewel het vaak (bijna) fout gaat, zegt ook bijna de helft (46 procent) van de ondervraagden zich meestal veilig te voelen bij een arts of andere hulpverlener. 45 procent zegt zich altijd veilig te voelen.

Verkeerde diagnose

Als het (bijna) misgaat, gebeurt dat in 36 procent van de gevallen op een afdeling in het ziekenhuis, laat het onderzoek van de NPCF zien. 30 procent van de gemelde medische missers gebeurt op de polikliniek. De meeste meldingen gaan over het stellen van een verkeerde diagnose of een fout bij het verstrekken van medicijnen.

Nazorg

De medische fouten hebben soms verstrekkende gevolgen. “De ondervraagden noemen tijdelijk of zelfs blijvend letsel en of psychische schade. En mensen zijn niet tevreden over de nazorg als er iets is misgegaan. Dat kan veel beter, bijvoorbeeld door aan de patiënt te laten weten wat er wordt gedaan om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen”, aldus de patiëntenorganisatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels