nieuws

De meest onderschatte cliëntenwens volgens zorgprofessionals

Mens & Gedrag

Wat missen cliënten in de zorg volgens de mensen die voor ze zorgen? Visieontwikkelingsbureau Momoko onderzocht het door middel van een enquête tijdens Zorgtotaal 2015.

De meest onderschatte cliëntenwens volgens zorgprofessionals

De wens naar persoonlijke aandacht stond met 20 procent bovenaan, gevolgd door de behoefte van patiënten aan goede communicatie (15,5 procent) en de behoefte aan interactie met medewerkers omtrent hun emoties (13 procent).

Vriendelijkheid

Overige cliëntenwensen die in de enquête terugkwamen betroffen onder andere de behoefte aan een gastvrije ontvangst van bezoek, de behoefte aan vriendelijkheid en de behoefte aan een aantrekkelijke presentatie van eten en drinken.“Gastvrijheid is een belangrijker component in het zorgaanbod dan goede medische hulp alleen”, aldus Monique Willemse van Momoko.

Herstel

Ze is tevens van mening dat goed afgestemd gedrag van grote invloed kan zijn op zowel het welzijn en herstel van de cliënt, als de reputatie van een zorginstelling. “Bij bezuinigingsoperaties en efficiencyslagen raakt de cliënt gemakkelijk steeds verder uit beeld. Een patiënt in het ziekenhuis kan vaak niet beoordelen of een arts goed kan opereren. Maar wel of hij/zij de tijd voor hem heeft genomen en compassie heeft getoond.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels